Thursday, July 24, 2008

bercakap


semasa kecil - aku lambat bercakap, sehingga emak aku menyangka yg aku ni bisu, suruh bukak mulut luas2, tengok ada tak anak tekak. Orang kata sapa yg tak ada anak tekak , dia tidak akan boleh bercakap.

semasa awal remaja - walapun dah boleh bercakap tetapi di sekolah masih pasif, malas nak bertanya dan tidak banyak bercakap.

semasa remaja - tidak begitu pandai berkomunikasi tetapi suka sangat menulis surat. Aku mula menyedari bahawa adalah lebih mudah meluahkan perasaan secara bertulis daripada secara lisan.

semasa dewasa - setelah berkahwin, pandai dah bercakap, berbual dan berborak secara normal.

semasa berumur (maksudnya tua ler, umur melebihi 40 tahun) - aku mulai banyak cakap, ditambah pula memang aku bekerja bermodalkan cakap, kata orang modal air liur jer... Semasa berbual2 dgn kekawan, selalu terjadi yg aku saja banyak bercakap dan macam susah ler pulak nak berhenti. Macam2 perkara yg aku cakapkan dan seringkali juga berlaku pengulangan! Aku lantas teringat pada arwah nenek yg semasa hayatnya suka sangat bercakap dan bercerita dan kebanyakan daripada cerita itu bukanlah yg pertama kali diceritakan. Adakah aku sedang menghampiri dan memasuki era dan dimensi tersebut? Bagaimana dengan anda?

1 comment :

Da'ArroW said...

Salam uncle nie me=Da'ArroW
apa kabar nie saya datang untuk menjemput uncle singgah ke Blog saya
http://dc-ni.blogspot.com/
kalau sudi....
anywhere sihat ke...
assalamualaikum......