Friday, March 07, 2014

asal-usul nasi kerabu


Nasi kerabu ialah satu hidangan nasi yang dimakan bersama ulam-ulam yang dijadikan kerabu. Antara ulam yang biasa dijadikan kerabu ialah kacang panjang, mentimun, daun kesom dan taugeh. Nasi berkerabu ulam ini dimakan bersama sambal ikan, telur masin, ikan goreng, ikan bakar, daging bakar, keropok, bawang jeruk, tumis dan budu (sos ikan bilis).

Tidak diketahui dengan jelas asal usul nasi kerabu, tetapi dalam masyarakat Melayu tradisional dan masyarakat Siam, ulam menjadi makanan harian mereka. Di Thailand, nasi kerabu dikenali sebagai Khau Jam. Tidak banyak perbezaan di antara nasi kerabu dengan khau jam, kecuali perbezaan citarasa tumis dan bahan yang dijadikan sos sahaja.


Terdapat pelbagai variasi Nasi Kerabu yang berdasarkan kepada warnanya. Terdapat Nasi Kerabu Kuning, Nasi Kerabu Putih, Nasi Kerabu Hitam dan Nasi Kerabu Biru.

Perbezaan warna adalah disebabkan penggunaan bahan herba yang berlainan. Penggunaan Bunga Telang (Clitoria) akan menjadikan warna nasi tersebut biru. Penggunaan daun atau herba na-dam dalam bahasa Siam menjadikan warna nasi hitam. Penggunaan pewarna kunyit pula menjadikan nasi berwarna kuning. Sebaliknya nasi yang tidak dimasukkan bahan pewarna berasaskan herba atau pewarna tiruan akan menjadikan nasi tersebut putih seperti nasi biasa.


Berdasarkan penyelidikan kami, kebanyakan pelanggan suka makan nasi berwarna biru, kuning atau hitam. Alasan mereka ialah rasanya yang lebih sedap. Ini adalah kerana nasi kerabu hitam, kuning atau biru menggunakan herba semulajadi. Bahan herba menghasilkan warna nasi yang boleh membangkitkan selera dan menjadikan aromanya lebih wangi. Sebaliknya nasi kerabu putih rasanya biasa sahaja tanpa menimbulkan aroma yang wangi.

No comments :