Wednesday, August 12, 2009

mak mertua, aku dan anak


masih kuingat lagi pantun mak mertua ketika kali pertama melihat menantu 'bertuah' dia ketika majlis kenduri kesyukuran sempena pernikahan aku (Disember 2003)

Buai-buai kaduk
Kaduk dalam rimba
Panjang janggut datuk
Buat ikat tali timba

>>>> pantun jenaka tu, mungkin untuk menyindir aku kot tp beliau seorang yg baik la....hehehe

22 comments :

mantan said...

Sof,
Tak jawab ke pantun mak mertua tu?
Kalau saya mesti saya jawab cam ni:

Manggis tumbuh dalam semak,
anak kelawar hinggap di gua;
Manis sungguh anak mak,
buat penawar hidup bahagia.

Teja said...

jap.... aku nak gelak, muahahaha....

tp ok pe janggut tu!!! hehe

nik awin said...

janggut bkn sebarang janggut,cikgu

~janggut sunnah,kan tu?

cikguyusof said...

mantan,
waktu tu saya mmg respek (nak baca suspek pun bolehhhh, hehehe) betol kat mak mertua sbb rasa mcm bersalah dan tidak kurang drp 3 kali yg saya bersalaman dan mencium tangannya. Sesungguhnya mak mertua saya tu mmg seorang yg baik pekerti dan tinggi nilai budinya. Antara yg menarik, setiap kali bersalaman dan saya mencium tangannya, dia akan cium pipi saya, kanan dan kiri....hehehe best! So bila beliau menjual pantun, tak tergamak ler saya nak membelinya....

Memandangkan mantan dah berpantun, saya pun nak ler jugak;

Sabit bukan sebarang sabit
Sabit berhulu berukir naga
Sakit bukan sebarang sakit
Sakit malu disindir mertua

Perahu layar membawa limau
Belum berhenti sebelum senja
Malu besar mukapun hijau
Nak cium bini tercium mertua

hahaha....

cikguyusof said...

Teja,
wah, suka sgt ler dia ye... Teja suka ke kat orng yg berjanggut?

cikguyusof said...

nik awin,
haah, mmg niat hati utk menghidupkan sunnah Nabi dan tidak pernah pun memotongnya sejak dari 1982, ramai yg geram kat janggut saya tu, hehehe

mpmn said...

janggut cari makan tu.

janggut bukan sebarang janggut
janggut ini cari makan punya.

pantun 2 kerat.

cikguyusof said...

pirzan,
tak betol la pantun dua kerat tu, kau pegi belajar dulu dgn si mantan tu....

Kembara Kelana said...

sop

ybs said...

ye sof.... panggil nama aku jer ke, mane komennye? ke dah tak larat nak mengomen? hehehe....

Teja said...

yuhuuuu... aku rasa mcm nk tarik je janggut tu, tu pun kalau tuannye rela.... hehe!

Kembara Kelana said...

sop...oh sop

cikguyusof said...

Teja,
betol ke nak tarik janggut saya ni? Tunggu ler sampai panjang paras pusat ke.... hehehe

ybs said...

sof,
mane pegi kata bicaramu?

Kembara Kelana said...

sop
isteri kau dah ok sop? aku malam tadi nak call...tapi hari dah larut malam ...

Teja said...

nak air janggut.... ekeke!

ybs said...

sof,
isteri aku msh di hospital, mlm td dia demam lagi, sms kat aku suruh dtg utk 'sponging', nak bermanja ler tu, kul 9 lbh baru aku sampai dan hingga lbh drp sejam baru aku balik. Dia kena tinggal di wad seminggu utk dipantau dgn sempurna tekanan darahnya dan setelah sembuh betol baru boleh keluar....

cikguyusof said...

Teja,
betol ke nak? Nak dtg amik sendiri ke nak saya poskan?

Teja said...

nnt aku dtg ambik ye.... nk 4 5 botol klu tk kisah... hehe

cikguyusof said...

Tak kisah....botol beso ke kecik??? hehehe

Teja said...

kalau bawak tanker blh tk ckgu? banyak sikit, leh agih2 1 taman.... muahaha...

cikguyusof said...

sukati ler Teja....