Tuesday, August 18, 2009

beginikah kawan

seorang kawan bercerita; "kawan aku tu sama2 belajar dulu, kalau tak sebantal pun tidur tapi sebilik ler selama dua tahun dan selalu berulang alik menggunakan kereta aku. Aku tak kisah ler sbb kos perjalanan dikongsi bersama. Apa yg aku kisah ialah dia berkerja di ppd dan mmg terlibat ler dgn urusan pertukaran guru. Selalu jugak aku cerita ttg keadaan aku yg dah lama terpaksa berulang alik jauh dari rumah ke sekolah. Tengok2kan ler masalah aku ni! Suatu hari, kawan tu dtg ke sekolah aku dan beritahu bahawa aku nak ditukarkan. Aku bagi tahulah kalau sekolah sekian2 tak payahlah, lbh baik aku tetap di sini, sbb semua sekolah tu menjadikan perjalanan aku bertambah jauh! Tetiba tak lama lepas tu, aku dpt surat tukar ke salah sebuah sekolah yg aku taknak tu. Sikit punye bengang per, kalau tak nak tukarkan aku pun kira ok la juga tapi bila tukarkan aku ke tempat yg lbh jauh, terasa mcm dianiaya ler pulak!!! Sehingga ada sorang member rapat kami kata mmg tak patut la dia buat mcm tu kat kawan sendiri.... "


8 comments :

Kembara Kelana said...

cup..kau nak tukar mana cup...kau cakap bio aku nipon akabal tu...kau nak aku tipon ppd kau yang grang tu ke cup...aku sedih kau dibuat begitu cup..pinda kg aur nak?

mpmn said...

cup kau kalau nak berak biarlah berak hbs2. jgn2 sekerat2, tak baik utk kesihatan.

okie said...

kawan?.......zaman sekarang nie....kawan makan kawan.....depan kite...cakap lembut gigi dari lidah...belakang kite....berbakul-bakul.....dia kutuk kite. bab pasal nak minta kite tolong bukan main lagi.....tapi kalau kita minta tolong dia...macam-macam alasan....dunia-dunia..sabo je le.

mantan said...

Sof,
tak lama lagi tu dapatlah tukar...sabo...

Anonymous said...

lah...camtu pulak kawan.

Anonymous said...

Sedihlah dihujung usia perkhidmatan kita ada kawan lagunya begini..

AnakPerantau said...

ada org kata kwn tak sama dgn sahabat. sahabt sebahagian dari diri kita. susah senang dia bersama. kata org le.

ada kwn kpd kwn aku begitu juga. kwn dia dah dok ppd tp dia dah lupa pd kwn dia tu. dia lupa kwn nilah yg byk membantu dia masa mula2 nak hidup jadi cg dulu. biasalah, bak kata dr mahathir, manusia mudah lupa.

cikguyusof said...

>>>>Sof,
bkn aku yg nak tukar la, kawan kita tu la yg sama2 dgn kita ke Jitra yg melayan citer panglipurlara kau tu.... aku nak tukar buat apa, aku rasa rumah aku yg paling dekat dgn sekolah! seminit dua jer dah sampai, hehehe....


>>>>pirzan,
saja nak buat korang 'suspek'....


>>>>okie,
mg susah nak mencari kawan atau sahabat yg sejati....


>>>>mantan,
kawan kita tu penah diperam selama 12 tahun di sebuah sekolah pedalaman yg kecil....sekarang ni pun msh di sekolah kecil (SKM).


>>>>Anon,
biasa ler, manusia kan....? Boleh dijadikan ikhtibar utk kita sebenarnya, kita kena sentiasa berusaha utk buat baik pd orang lain wp org lain malah kawan kita sendiri tak bape boleh buat baik kat kita....


>>>>anak perantau@pirzan,
betol ler, sebenarnya tak mereka tak kita la, mmg mudah lupa....lbh2 lg dlm usia yg tlh menghampiri separuh abad ini!