Wednesday, September 30, 2009

bengang


pagi smlm aku terima panggilan dr member GB beritahu ada meeting jam 2 ptg nt. Aku terpaksa balik awal utk buat persiapan. Tiba di tempat bermesyuarat, agenda pertamanya ialah makan, ala2 jamuan raya gitu.... Kelihatan GB dr zon2 lain pun ada. Aku tanya nak mesyuarat ttg apa nt erk tp hampir semua tak tahu. Hampir jam 3 baru meeting dijalankan. Rupa2nya meeting ttg majlis sambutan hari raya yg akan diadakan pada 7 Oktober nanti dan majlis meraikan guru2 thn 6. Sbg tuan rumah, kebanyakan GB di zon tempat aku bertugas dilantik sbg AJK dan meeting tsb dihadiri jugak oleh AJK MGB Muar dan pengerusi2 zon. Apa yg membengangkan aku ialah ketika dibentangkan AJK Kerja, nama aku tak ada pun.... dah tu kenape suruh aku datang!!!??? Ade sorang member yg suruh aku balik jer tp aku tak sampai hati bimbang timbul pulak pelbagai persepsi. Aku rasionalkan diri aku dan bersangka baik bahawa kemungkinan berlaku kesilapan dan aku telah tersalah dipanggil....

11 comments :

cucu tok lebai said...

kalau bersangka baik tak payahlah bengang. kau bengang janggut kau bergerak2 tak. kalau bergerak dan tak mahu berhenti suruh teja urut

tok lebai said...

betul kata cucu tok tu....
ybs kita dilatih supaya bersabar sepanjang bln ramadhan,kenape selepas ramadhan kita naik bengang. baru beberapa hari saja kita tinggalkan ramadhan, kita dah lupa ye....?

atau ko saja yg menyibuk menghadirkan diri ko.itulah gunakan lagi nama penyibuk.

ybs said...

cucu tok lebai,
aku control bengang aku tu supaya jgn sampai jadi 'bangang' pulak.... so tak sampai bergerak2 ler janggut aku cuma telinga aku jer rasa mcm bergerak2!!!

teja mmg selalu ngurut janggut tapi janggut laki dia ler, ko ape tahu cucu tok lebai, bersunat pun belom....hehehe

ybs said...

tok lebai,
ko pulak yg mengiakan kata cucu ko yer.... sepatutnya cucu ler yg mengiakan ckp atoknya!

sabar ni ckp mmg senang tok lebai tapi nak dijadikan amalan dan sifat dlm diri kita tu yg payah,setakat mengaji kat upsi 2 thn secara intensif tak dpt lagi sifat sabar tu....!!!

Teja said...

aiks... nama aku pun masuk??? aku tk bersalah dlm ini hal... ngape kaitkn aku pulak.... isk2, korang seme nk kena tarik janggut ye??

ybs said...

teja kalau nak tarik janggut, tarik janggut si kecik cucu tok lebai tu.... bior jd lbh panjang drp janggut atoknye!

tok lebai said...

ybs diupsi mane ade ngajar ttg sabor tu. kalau nak kena buat master kat masjid ke atau surau ke baru le ade.tok guru ajar kitab2 tasawurke, usuluddinke atau fekah ke.lagi bagus kalu faham kitab hikam dan senjata mukmin tu.

ttg cucu tok tu usah dipertikai ttg kecerdikannya.kecil jgn di sangka budak ,besar jgn di sangka bapak.

ko tak ingat ke cerita ttg iman shafie yg mewakili tok gurunya berdebat dgn paderi.ish,ish...lupa ke?

jon said...

die orang tau kau kuat keje.kaki buat keje. ala macam kt upsi .. sb tu die org suruh kau datang .tak de nama pun... tak pe pegi makan

tok lebai said...

jon, sebab ada makan la pegi.dai bengang sebab makanan tak cukup kut.hehehehehe.

ooooiii, tejaaa tlg la pujuk tok janggut tu.

ybs said...

tok lebai,
nak bukak kitab ler pulak ko yer.... kitab panduan berumahtangga tu ko msh simpan ke?
Kalau makanan tak cukup mmg ler aku bengang, bior kurang tido jgn kurang makan!!! hehehe

ybs said...

jon,
ko msh ingat aku kat upsi dulu kuat keje ye, keje ape erk? keje merapu ke? Eleh, setakat pegi nak makan tu ape ler sgt, aku makan pun bknnye banyak, kenyang aku berhenti ler!!! hehehe