Friday, June 05, 2009

khas untuk labi




Apabila Kembara Kelana membuat sebuah entri bertajuk khas untuk labu, aku terpanggil untuk menganggapnya sebagai tag dan sahut cabaran utk membalasnya maka aku pun segera hasilkan entri ini...

Labi-labi hidup di alam seperti rawa-rawa, danau, sungai dan dapat pula hidup di kolam yang suhu airnya berkisar 25-30 o C . Habitat yang disukai adalah perairan tergenang dengan dasar perairan lumpur berpasir , terdapat batu-batuan dan tak terlalu dalam. Labi-labi biasanya tak hanya tinggal di dasar perairan, tetapi terkadang nampak di atas batu-batuan untuk berjemur. Labi-labi biasanya menyukai perairan yang banyak dihuni oleh hewan air (molusca, ikan, crustacea dan lain-lain) serta pada permukaan airnya terdapat tumbuh-tumbuhan air. Kebiasaan berjemur labi-labi merupakan salah satu keperluanan hidup. Dengan berjemur matahari membuat semua air pada cangkang atas dan bawahnya terjemur kering, sehingga lumut, jamur, parasit yang menempel pada permukaan badannya dapat kering dan terkelupas. Bila tidak berjemur, maka lelabi akan mudah terserang penyakit atau mendapat gangguan fisiologis.

Labi-labi menyukai lingkungan yang tenang dan penakut sehingga bila didekati akan melarikan diri atau menyelam. Labi-labi juga mempunyai kebiasaan berkelahi, saling menggigit dengan teman-temannya. Hal ini didasari kebiasaan labi-labi yang sering ditemukan hidup secara tidak berkelompok (Suwarno , 1996 dalam Nurbaiti, 1999). Dalam kebiasaan makan, labi-labi seperti hewan karnivora lainnya, memakan udang kecil, ikan dan kerang-kerangan. Menurut Ritchard (1979), selain ikan dan udang-udangam, labi-labi juga menyukai makanan dari bangsa amphibian.


-----> jgn marah labi, nt kau jadi penyu le pulak, hehehe


6 comments :

za said...

macam tu ye wajah si labi... hensem jugak ye... hiks!!

datuk Y said...

jgn ditenung lama2 wajah si labi tu, nt bukan takot tergoda bahkan takot akan bertambah2 menyampahnya kepada dia.... hahaha

Kembara Kelana said...

labi
sejenis species yang tidak pernah menyusahkan orang..dia duduk sendiri dan tak kacau sapa sapa...tapi dia selalu kena kacau
labi
lakonan p ramlee, seniman serba boleh sesuai dengan huruf P. pencipta, pengarah,pengarang, penulis penyanyi dll
labi
meski wajahnya buruk...tubuhnya penuh dgn khasiat ubat ubatan..hingga jadi buruan dan makanan eksotik setengah kaum dan tempat...kalau za kata hensem tu macam nyindirlah...dan datuk y sipa pesan jangan tenung...takut makin kita menyampah tu tanda memang datuk y ada masalah peribadi dgn labi ni

za said...

isk, salah ke kalau kata dia aka labi tu hensem??? tkde makhluk lain yg mampu menyerupai wajahnye kecuali labi satu2nya...

sudah tentu la dia sangat istimewa dn punya banyak kelebihan yg lain2nya...

maaf le kalau terasa dgn kata2 itu...

wib said...

"jgn marah labi, nt cepat mati"
uhhh tak elok tulis macam tue kat labi, ishh...ishh.. labu..labu... naper ler kamu nie...

datuk Y said...

wib, maafkan saya, kira2 terkasar bahasa ler tu kan..... kalau mcm ni bole ke; "jgn marah labi, nt cepat meninggal dunia" - hehehe

kau marah ke labi??? Manisah menyebelahi kau tu nampaknya, cerah masa depan...