Monday, June 08, 2009

alam....

Pagi tadi lbh kurang jam 8.30 aku bertolak balik ke Muo bersama 3 org anak dara aku. Isteri dan anak yg bongsu masih di Pahang, minggu depan baru nak balik. Terpaksa ler aku ke Temerloh pulak pd hujung minggu ini. Moga diberi Allah swt kesihatan dan kekuatan pada aku.

Sambil memandu tadi aku terfikir ttg alam dan pada kesempatan ini aku jadikannya sebagai entri. Menurut kamus dewan, alam ialah segala yg ada di langit dan di bumi (bumi, bintang-bintang, tenaga-tenaga yg ada, dll). Aku lbh berminat utk menyenaraikan beberapa frasa yg bermula dgn perkataan alam tp erti/maknanya korang cari ler sendiri....hehehe
--- alam remaja
---
alam kanak-kanak

---
alam haiwan

---
alam persuratan Melayu

---
alam pembacaan kanak-kanak

---
alam persuratkhabaran

---
alam arwah

---
alam baqa

---
alam akhirat

---
alam barzakh

---
alam fana

---
alam fikiran

---
alam nabatah

---
alam tumbuh-tumbuhan

---
alam samar

---
alam semesta

---
alam benda

--- alam percintaan

--- alam buana

--- alam ghaib

--- alam fantasi

--- alam nyata

--- alam maya

--- alam siber

.....................

(korang sambung ker……)

16 comments :

ellyani said...

banyak nye alam nih kan....luas sungguh maksudnya.
erm cikgu yusof selamat bercuti maaf dah seminggu baru teringat nak ucap..wahh dalam cuti pun kene kursus juga ye bagus lah...mcm tempat saya sibuk dengan iso...cuti 2 minggu pun tak terasa cutinya. penuh dengan kelas tambahan. hope cikgu selamat dalam perjalanan.

Faris said...

Cop,
Ciannya kau. Dah penat2 tunggu wif sampai dari Temerloh, tiba2 tak jadi balik. Sebenarnya dia ajak kau balik Temerloh lah tu... jgn asyik dgn no 2 aje.....
Bercelotehlah kau dengan alam bagi memujuk hati tu. Sorrylah tak dapat jumpa kau. Hari minggu penuh dgn kenduri kahwin, family gathering dari Asar sampai malam. Hari ni ada meeting pula di Majlis Perbandaran Ampang Jaya bagi persediaan tuan rumah untuk mesyuarat MGB Selangor. Hari Selasa dah nak beri lecture di IPIS. Hari Rabu nak pergi camping di Kuala Kubu Bharu sampai Khamis. Itulah jadual aku Cop. Penuh....

cikguyusof said...

mekasih ellyani krn sudi mengomen... saya minggu ni ler baru kononnya nak bercuti tp kat sekolah ada program mulai lusa termasuk kutipan bayaran persekolahan yg tertangguh tu.

10 Jun nak ke KL lg ada urusan, mudah2an sentiasa kita selamat dlm perjalanan dan walau di mana jua berada.

cikguyusof said...

faris,
aku takler penat sgt menunggu tp yg dah terasa mcm penat ialah bila nak amik mereka kat Temerloh tu nt, huhu... Anak aku yg 3 orang bawak balik td tak nak pi pahang so kena bwk balik muo dulu ler...

wah sibuk sgt la kau, tak sempat ler kau nak jumpa dgn 'sesapa' tu....hehe

Faris said...

Cop,
Kau pun dah lama tak makan ikan patin. Balik nanti suruhlah wif kau masak ikan patin tu. Kau ni, bila bab balik kampung wif no 1, macam liat aje kau ye....
Aku sekrg ni mmg sibuk Cop. Bila dah start belajar nanti lagilah sibuk dan menyibuk..... He he he....

cikguyusof said...

eleh faris, kalau setakat ikan patin tu tak heran la, kat Muor pun berlambak... Wife aku tak makan ikan air tawar la. Kalau aku nak makan mak mertua yg masakkan, tu yg aku malas nak makan tu....

aku kalau bab balik ni, ke mana2 pun mmg malas la, tak ingat ke sejarah aku kat kolej upsi, mana aku nak balik sgt!

Kembara Kelana said...

SOP....kau dah tak ada kerja...kau teroka macam macam alam...betul betul melayan rasa sop...sop terima kasih call aku semalam, terlerai rindu kat kau..kau memang malas balik sop, tapi apa sebab kau malas balik? tu persoalannya...jawapannya kau jer tau...ikut kau lah labu

cikguyusof said...

yela tu... mmg ler ada sebab musababnya dan tak perlu ler semua perkara aku kena beritahu kan kan kan labi? Biar la rahsia.... hahaha

maza said...

erk! alam maya...

lebih sedap lagi alam maya karin..

wakakakak

cikguyusof said...

maza, alam maya karin tu ape maknenyer erk?

en_me said...

shah alamm volleee.. ehehe, salamms

cikguyusof said...

tak bole lerr, perkataan alam ler dulu....

Teja said...

aku lebih suka alam percintaan...
alam at boleh tk??? hehe

cikguyusof said...

mana ada alam at teja? Belasah jer semua perkataan letak alam ye... hehe

anjalay devi krishnasamy said...

Yusuf yang menjadi big brother ku. Sekolah aku juga didatangi oleh Jemaah Nazir Persekutuan dan orang-orang kuat dan berat dari KDC - kurikulum . Konon nak memantau program RINTIS kssr. sama ajelah. Kita inikan expose kepada semua dan telus.

anjalay devi krishnasamy said...

Yusuf yang menjadi big brother ku. Sekolah aku juga didatangi oleh Jemaah Nazir Persekutuan dan orang-orang kuat dan berat dari KDC - kurikulum . Konon nak memantau program RINTIS kssr. sama ajelah. Kita inikan expose kepada semua dan telus.