Wednesday, October 21, 2009

duri dalam daging


memang ler terasa sakit dan terseksa melayan guru yg bermasalah, yg ingkar arahan, yg keras kepala, yg tidak profesional dan yg lain2.....

22 comments :

Faris said...

Cobaan.... dugaan..... itulah asam garam sebagai pemimpin. Kebijaksanaan jua mengatasi segalanya. Keimanan jua sebagai panduan. Moga sukses menangani masalah tersebut Cop.

yusofsipan said...

entah ler faris.... masalah datang silih berganti ler pulak!

ONE ZABA said...

buat rombakan besar-besaran la. cikgu-cikgu yang bermasalah hantar kepada guru besar atau pengetua yang tegas dan komited dalam kerja.

Ah Win said...

agak-agak saya ni bermasalah tak?
rasanya..hmmm..hmmm...

mudah-mudahaan saya tak menyusahkan boss saya dan lain-lain rakan sekerja.

Aminnnn

yusofsipan said...

one zaba,
berlaku jugak tindakan seperti itu di tempat saya tapi kesian ler pulak kat gb/pengetua tersebut....

yusofsipan said...

nik awin,
saya rasa cikgu tidak termasuk dlm golongan yg bermasalah....wp pun mulut tu boleh tahan jugak, hehehe, jgn marah ye....gurau jer (saya sentiasa mengikuti setiap entri dlm blog cikgu)

selagi cikgu boleh bekerjsama dan bertolak-ansur maka selagi itulah cikgu tidak akan menyusahkan sesiapa, insyaAllah!

jon said...

cop..kau kan pakar teori kepimpinan.gune lah utk tangani yg ber..problem tu. hehehe

yusofsipan said...

jon,
belaja dulu tu teori jer, tu pun sbb nak lulus exam....pening dah kepala ni jon, kalau dpt berehat santai kat tempat ko tu best jugak kan...?

Aida Ali said...

Memang sakit kita dapat cikgu bermasalah. Tapi kita kena tegas, kalau berani kita berdepan dengan dia. Hantar laporan dan deal dengan PPD; tukarkan je. Buat apa pening-pening kepala simpan orang problema macam tu.

Anonymous said...

aku rasa aku trgolong dlm golongan yg camni la ckgu... panggil la aku ngadap GB. hehehe... suker

Ah Win said...

boss,
mulut boleh tahan..tapi hati dalam ada baik...itu penting..hehehehehe

kembara kelana said...

cup
kau tu kena tukar ...sekolah lain sebab gagal jaga pokok pinang...pokok pinang kau mesti seribu sekarang dah banyak kurang, kena buat pintu gerbang...[ gurau jer sop...aku tak ada idea]

yusofsipan said...

cikgu Aida,
buat masa ni saya masih bertahan tapi dah tergerak pun dlm hati nak cadangkan supaya dia ditukarkan.... malas la dah tua2 ni asyik nak selesaikan masalah mcm tu jer!

yusofsipan said...

teja,
suka ngadap gb ye? mohon ler berpindah ke sini....hehehe

yusofsipan said...

nik awin,
begitulah hendaknya....bukankah hati adalah raja di dlm tubuh?

yusofsipan said...

sof,
pokok2 pinang tu mmg dah lama tak cukup seribu, ditambah pulak dengan yg berpenyakit di sekolah aku nih wp pokoknya masih muda....rasa nak ditebang dan diperun jer! hehehe....

kembara kelana said...

kalau budak gagal atau prestasinya merundum...ada dua faktor cup...faktor budak, faktor cikgu yang ngajo, kalau ada cg yang jadi brutal ada dua faktor jugak, faktor cikgu dan faktor GB. tapi cup, aku rasa masa akan selesaikan masalah...da kau jangan pperun, kau tukarkan dia kat kg aur...apamcam? biar aku perun....gurau je cup..aku teringat lagu sm salim tak seindah wajah

okie said...

ini bukan cobaan..tapi dugaan sebagai guru besar yang mentadbir sekolah. cikgu kena buat satu keputusan yang jitu demi menjaga nama baik sekolah dan nama cikgu sendiri. kalau perlu ditukarkan...tukarkan aje...kuasa ditangan cikgu. duri dalam daging ni ..lama disimpan akan menjadi punca segala 'penyakit'. makin lama makin busuk dan masa itu nanti tak ada ubat bagi 'penyakit' ini.
maaf...hanya berkongsi pendapat dan pandangan. saya ni ...orang macam mana ye bagi cikgu....?

yusofsipan said...

sof,
mungkin ade jugak kebenarannya kata2 ko tu wp tak seratus persen.... dan masa semakin terhakis sof, terus berlalu tak pernah menunggu sesiapa!

aku dah ade tersebut kat ko sapa guru yg bermasalah tu dan aku mintak sesangat agar ko jgn ler sebut indentiti dia kat dlm blog nih, demi utk menjaga keharmonian sbb mungkin dia pun ade membaca blog ini dan ramai jugak cikgu aku yg lain pun sering menjengah ke sini.... boleh kan sof? Nt bila2 kita berjumpa, kita sembang ler panjang2 hingga ke subuh ke....hahaha

yusofsipan said...

salam miss okie,
bukan ke cobaan dan dugaan tu hampir sama maksudnya? Anyway, thanks krn sudi memberi komen di sini, selalu ler menjengah dan meninggalkan komen...hehe

mmg setiap keputusan yg sy buat sy anggap yg terbaik la namun penerimaan orang akan tetap berbeza.... dan sy tidak akan berkira sgt kalau ade yg tak bole terima keputusan sy tp kalau telah menjadi satu keputusan bersama drp sebuah mesyuarat maka kena la terima, sama ada suka atau tidak....

tindakan ditukarkan sy rasa adalah keputusan terakhir dan ianya tidak menyelesaikan masalah bahkan memindahkannya ke tempat lain. duri yg terbenam dlm daging mmg menyakitkan, moga akan segera berakhir dan bukannya semakin bertambah banyak!

tidak salahnya berkongsi pendapat dan itu sebenarnya yg selalu sy inginkan dan bawa la berbincang jika ada ada ape2 masalah, insyaAllah sy sentiasa bersedia!

pada pandangan saya, sama ada bagi diri okie malah diri sy sendiri masih perlu banyak belajar.... dan pengalaman akan tetap menjadi guru terbaik kita!!! setakat ini okie msh belom menimbulkan masalah besau pada saya.... hehehe

okie said...

saya teramat bersetuju dengan apa yang cikgu perkatakan. cobaan tu sama maksud dengan dugaan...tetapi dugaan tu maksudnya agak besar sedikit. tak pe la...yang penting setiap apa yang kita buat pasti ada dugaannya.

keputusan mesyuarat.....walaupun menyakitkan, semua guru mesti akur....kerana setiap keputusan bukannya keputusan hak gb tetapi pastinya telah dibincangkan dan dimuktamadkan.

keputusan....jika tidak dikeluarkan atau dikeluarkan guru ini....kadang kala difikirkan, ia tidak menyelesaikan masalah...tetapi bagi seseorang yang menggunakan akalllllllnya...dia boleh berfikir bahawa keputusan gb bukannya boleh dibuat main-main dan kita hendaklah berfikir secara positif... iaitu sekiranya cikgu yang ditukarkan itu buat hal lagi... dia akan berterusan ditukarkan ditukarkan ditukarkan ke sekolah yang lain.

saya selalu melawat blog cikgu yusof dan kadang kala bagi komen...dan hanya menjengah tapi takut nak beri komen... tetapi keberanian mengatasi segala-galanya.. he..he..he..

yelah...kalau nak berdepan dengan cikgu..tak terkeluar...apa yang nak diluahkan... (tak tunjuk muke...berani tu ade le)

saya pun ada bawe masalah .... lepas tu menyesal tak sudah...(PADAN MUKE)

anas sabah said...

duri dalam daging tu kenalah cabut sop. Jangan biarkan dia melekat pada daging.Nanti daging bernanah dan bau busuk.Lebih teruk lagi banyak penyakit yang akan timbul akibat duri yang satu ni.By hook or by crook you have to do it.Gunalah kuasa2 yang ada pada ko tu; kuasa ganjaran,kuasa paksaan,kuasa pakar,dan lain kuasa yang ada lah sop