Wednesday, October 28, 2009

selalu lupa ke?

Rahsia Menguatkan Daya Ingatan

Dengan rahmat dan kasih sayang Allah SWT, kita dikurniakan dgn makanan yang baik dan dapat menguatkan sistem saraf kita. Di antara jenis makanan yang boleh meningkatkan fungsi ingatan ialah buah anggur hitam, madu lebah, halia, buah badam, susu, air zam zam, kismis, jus karot & madu, epal, kurma, ikan tuna, tempe dan air soya.

Selain daripada itu, oksigen juga amat penting untuk merangsang otak supaya sentiasa cergas dan cerdas. Satu teknik mengawal pernafasan yang amat baik diamalkan adalah dengan menarik nafas sebanyak 7 kiraan, kemudian tahan nafas sebanyak 14 kiraan. Ulang selalu terutama sewaktu keletihan.

Keterang-keterangan di atas hanyalah sebahagian kecil drp cara-cara meningkatkan keupayaan ingatan/otak. Yang paling penting ialah ingat Allah SWT selalu. Daya ingatan akan bertambah kukuh sekiranya tidak sesaat pun kita lupa kepada-NYA. Amalan berpuasa sunat juga baik kerana puasa juga boleh menajamkan minda.

Di samping itu latihkan diri berzikir seperti berikut; Ya Rahman (Maha Pemurah) 100x selepas solat fardhu. dan Ya Hakim (Maha Bijaksana) 300x setiap hari.

InsyaAllah jika selalu mengamalkannya, daya ingatan semakin kukuh dan mantap!

23 comments :

mpmn said...

elakkan tgk kemaluan lebih2 lagi blue filem.
jgn makan buah yg dah dimakan binatng atau ulat.

antara penyebab lupa.

yusofsipan said...

pirzan,

mekasih, tp ulat buah tu kalau termakan takpe kan.....hehehe

Faris said...

YBS,
Aku rasa ko takkan lupa punya. Disiplin dari jadual giliran ko tu.
Tahniah... dh ada wajah baru sikit. Termakan juga batu api dari aku dan Usof. Kah kah kah.....
Pirzan, ko dh boleh belajar dari Cop tu.

yusofsipan said...

faris,

sejak tgh hari td aku ngerjekan template blog aku, tu pun msh lom betol2 berkenan, susah la, aku ni pemilih sgt orgnyer.....hehehe

ni semua ko dan usof punye pasal ler asyik provok aku jer!!!

Aida Ali said...

Saya ingat saya pun nak tukar wajah blog saya tapi tak ada masa dan macam tak reti. Nanti nak belajar dari ybs, boleh ke?

mpmn said...

wei ajarlah aku. wa..wa..wa..

teja said...

shantekkk nye templates...

Faris said...

MPMN,
Ko boleh download dari blog aku. TK.

yusofsipan said...

salam cikgu Aida,

boleh boleh kalau nak belajar, kalau dtg bwk pulut kuning lagi bagus! hehehe....

sy tak pandai sgt la, pakai belasah jer dan bertanya jugak pd Faris, sifu IT kami. Sila lihat ini; http://afarisj.blogspot.com/2009/10/panduan-cara-ubah-template-blog.html

selamat mencuba, moga berjaya!

yusofsipan said...

pirzan,

mai la singgah MuO on d way ko nak gi tengok anak di politek JB tu, boleh aku ajarkan....

faris dah sediakan nota tutorial tu, ko explore ler sendiri!!!

yusofsipan said...

teja,

mekasih tp msh lom puashati.... nak jugak belajau dgn teja tp mcm malu ler pulak!

yusofsipan said...

faris,

ko nak beritahu si pirzan pun ko guna ruang komen dlm blog aku yer....tp takpe, aku suke dik!!! (ikut slang abg jam radio sinar fm berckp) hahaha....

Faris said...

YBS,
Tak boleh ke guna blog ko? Dah kebetulan Pirzan tanya dlm blog ko, aku responlah dlm blog ko.
Aku merajuk nnti x nk masuk blog ko nnti. Ish... ish....

yusofsipan said...

wei faris,

sejak bila pula ko dah pandai nak merajuk2 nih, ko belajo dr sape? Nape ko meragam pg2 nih, ade ape2 yg tak kena ke? Ke makwe tak online lg? hahaha....

Aida Ali said...

Nak tanyalah, kenapa ya tajuk entri saya kat bloglist cikgu tak update sejak seminggu. Padahal dah banyak dah entri saya? Heran juga saya.

yusofsipan said...

cikgu Aida,

cuba ler 'godek2' kat setting.... sy pun bknnye tahu sangat, hehehe

Anonymous said...

isk.... ape nk malukn, kecik tpk tgn.. tpk seleman aku tadahkn... hehehe, nnt free kita buat sama2 erk...

yusofsipan said...

salam Teja,

sy ni mmg org yg pemalu la, terutama kat pompuan....tp kalau dah penah jumpa terus jd tak tahu malu, tu yg masalah problema tuh!

eh bkn ke tapak seleman tuh lbh kecik drp tapak tangan? ke tapak baby, hehehe....

wokey, nt masa ade time kita buat sama2!

Faris said...

Aku rasa sebijik mcm rupa ko semasa berusia 60 tahun nanti.Kah... kah... kah....

yusofsipan said...

wei faris, itu mmg gambar aku la, minggu lepas aku mimpi aku dah jd tua dan itu adala satu2nye gambar yg sempat aku amik.... kira hencem jugak kan kan!

jon said...

zan... ulat bulu pun boleh adi pelupa jg hehehe.
cop kau dah de bayangan masa tua.dah de gambar...sebijik

yusofsipan said...

wei jon, sesedap rasa jer ko ngata aku ulat bulu yer, abeh ko tu ape? takde bulu ke?

kita semua dah tua jon.... ko tak sedor lg ke?

jon said...

aku tak lah ngatekan ko cop.kau bukan ulat bulu pun hehehe. cop bile kau nak ngajo aku buat blog. hebat blog ko... bapak ICT.