Saturday, January 31, 2009

money

Petang semalam aku, isteri dan dua anak kecil ke klinik. Nak khatankan Nur Khalishah Nadhirah, dah hampir 4 bulan usianya. Sementara menunggu giliran, aku tertarik dengan beberapa baris ayat bercetak yg ditampal di cermin di kaunter. Aku mula la meraba2 mencari pen, tak bawak pulak! Hafal jer la, bukan panjang, hanya 4 ayat pendek. Mula ler aku menghafal ketika nama anak aku dipanggil, isteri jer yg masuk. Tetiba aku terfikir, eh nape tak gunakan hp? Rupa2nya aku masih tergolong di kalangan mereka yg masih belum dpt menggunakan kemudahan teknologi secara maksimum!

Baris2 ayat tsb adalah seperti berikut;

What money can buy?
A nice bed but not sleep
A gold but not soul
A treat but not good habit
A wealth but not health

24 comments :

Tera said...

biase la cikgu... bila usia meningkat berfikir pun agak slow sket, tenaga apetah lagi...nak menaip dlm hp pun tk daya agaknye, klu hp ada cam kn lg sng kalau snap je... hehe!

cikguyusof said...

menaip dlm hp masih kuat lagi! batang kelapa tumbang pun masih boleh langkah!!!....hehehe

hp murah jer takde cam, kalau snap apa lak kata anak dara yg jaga kaunter tuh, bior betul org tua nih!

chehassan said...

Dah jadi tabiat kita, sejak kecil menghafal dan menulis. Cuba ubah sikit, buat cara lain sikit di sekolah kita. Suruh budak2 catat guna hphone....

anak dara said...

idea kadang-kadang datang secara tiba-iba sahaja. Pastikan bawa pen atau yang canggih sekarang guna hpone yg canggaih le bang.

anak dara

Juita said...

apa kaitan nya dgn tajuk money nih cikgu sop. juita xpaham lew. Money ke mani. jahat nye Juita....hehee

janda berhias said...

ayaa rindu kat abg...oh abg sayang

cikguyusof said...

anakdara: berani jugak awak ke sini ye... ari semlm jer yg terlupa bwk pen, biasanye tak tinggal. saya guna hp paling murah jer, asalkan boleh buat call dan sms, cukup ler!

juita: mmg juita akan konfius sbb entri tu x habis lagi, saya dah abiskan dah... Mcm mane boleh terfikir psl mani pulak??? Otak kuning laa....hehehe

janda berhias: mengigau ke??? tak kenal u laa...u sapa?

Kembara Kelana said...

janda berhias tu adalah test dari labi, tengok kau macamana..rupanya kau menggelabah yer labu...hahahahaha

cikguyusof said...

aku tak heran la labi kalu setakat janda berhias tuh... mana ada gelabah nyer, ghairah ada ler....hihihi

Tera said...

hehe... no komen! hantam sajalah

Cikgu Wahab (simantanguru) said...

Duit bukanlah segala-galanya!

cikguyusof said...

cikguwahab, saya bersetuju cuma masalahnya kita masih tidak dapat menghayati sifat qanaah (rasa cukup)..... banyak benda yg ingini kita miliki dan kewangan membatasinya dan ini sering memeningkan kepala!

Anonymous said...

ye ke tak kenal juita tu???hehehe...jangan main ais...nanti cair...

cikguyusof said...

anony, juita yg ada blog tu aku kenal la, itu pun melalui blog jugak... dia dah kahwin ada anak dua, setakat tu jer yg aku kenal dia....

apa maksud kau jgn main ais, nt cair tu???

Hafiey Nur said...

What money can buy?
A nice bed but not sleep
I SLEEP BETTER ON NICE BED - need money.

A gold but not soul
AS LONG AS THERE'S GOLD, MY SOUL IS HAPPY ...

A treat but not good habit
NOT SURE WHAT IS IT .. BUT WITH MONEY I CAN GIVE YOU A TREAT

A wealth but not health
EMMM ...

No matter what they say ... I love money. Money makes me happy.

Money .. money ... uuu ... uuu ...

P/s: Wah, ada peminat misteri nampak ... :p

cikguyusof said...

terima kasih hafiey nur di atas komen tsb, lama dah tak mengomen di blog saya ni kan...

bukan peminat misteri sgt pun, saja kekawan nak nyakat saya!

.... saya tetap menyakini bahawa wang bukanlah segala2nya wp ia boleh menggembirakan kita!

muor76 said...

kadangkale bile kite memerlukan penyelesaian untuk sesuatu masalah otak akan memberikan satu jalan penyelesaian dari beribu-ribu jalan.. dan setiap penyelesaian tu ade sesuatu disebaliknya..

kalo gune hp.. kite gunekan kemudahan yg ade..
kalo pinjam/mintak pen... boleh ler kite bertegur sape ngan org lain...
kalo kite menghafal.. boleh kite melatih diri kite utk mengingat sesuatu..

kadangkale teknologi membuatkan kite malas...
kalo dulu... kite selalu ingat banyak no talipon.. tapi skang kite jadik malas... yer ler dah ade kemudahan... yer tak?

cikguyusof said...

mekasih muor76 krn sudi menjengah dan meninggalkan komen.

berasal dr muor kan, kat mane?

Rosnah said...

duit bukan segalanya tetapi tanpa duit segalanya tak menjadi hi..hi. tak juga cikgu, duit perlu emm ada hadis nabi yg bermaksud "adalah kemiskinan itu menghampirkan kita kepada kekufuran." cuba renung eik, bila terlampau miskin kdg2 kita sanggup melakukan apa saya sehingga kita berpaling tadah kepada perkara2 yang dilarang oleh agama. emm itu pendapat tak seberapa saya la...

cikguyusof said...

cgRosnah, mekasih krn sudi mengomen.

Sebenarnya kita hari ini mengalami/menghadapi krisis keyakinan. Hampir semua drp kita menyakini bahawa semua masalah akan selesai jika ada wang. Bila takde wang kita mulalah resah gelisah bimbang sedih dan sebagainya. Kita menjadi risau yg amat sangat hingga terlupa utk merujuk kpd pihak yg sebenarnya dpt menyelesaikan segala masalah hidup kita iaitulah Pencipta kita, Allah Rabbul Jalil.

Kembara Kelana said...

aku tengok, bila perempuan komen, bukan main lagi bahsa kau sop...bila aku..kau bukan main kaso lagi yer..sampai hati kau..

UsofMuoR said...

alamak, ada org terasa ler pulak kat
sini ttg layanan aku, hehehe, kau jeles ke sof??? Kau ragui ke sof akan kesetiaan dan penghormatan aku pd kau sbg seorang sahabat karib?

ttg bahasa aku dlm komen tu, aku tengok keadaan ler, kalau kau guna buah kaso, aku balas kaso ler, kalau kau guna buah lembut, kekadang aku belasah kaso jugak, hehehe..... Tapi kau mmg jenis brutal jugak sof, biasa ler berkaso2 nih...dan kaki provok jugak!!!

cikguyusof said...

nanti kalau aku asyik berlembut dgn kau, kau kata aku mengada2 ler dan mcm2 nanti gelaran yg akan kau beri kat aku. Aku rasa takler kaso sgt bahasa aku bila balas komen kau dan bila bercakap dgn kau pun aku sentiasa menjaga tuturkata dan cara bicara. Kau nak yg mcm mana lagi sof? Setakat itu saja yg aku aku terdaya sof.....huhuhu

ayahku said...

Saya pernah ambil gambar sebuah buku di bahagian arkib, Library UPSI untuk projek 3 lepas sebab takda masa nak salin. Tapi kenalah letak mod no sound supaya orang tak sedar kita sedang ambil gambar.

Perbetulkan yang biasa dan biasakan yang betul.

Ada orang tak ada HP pun...