Saturday, July 18, 2009

buah apa?


ptg semalam jiran aku memberi beberapa butir buah yg agak pelik rupanya.... dah hampir separuh abad usia aku, inilah kali pertama aku rasa buah ni! Korang pernah jumpa dan makan ke buah ni?

11 comments :

Faris said...

Buah ada banyak buah. Buah yang jarang kita lihat biasanya ialah buah-buahan hutan yang dulunya tidak dipromosi. Sekali imbas macam rambutan. Baguslah kalau kau dapat lihat buah yang baru dalam hidup sebelum menutup mata. Sekurang2nya dapat mengetahui satu perkara baru dalam kehidupan.
Satu lagi buah yang aku tak tengok Cop iaitu Buah Hati kau. He he he...

teja said...

Buah pulasan ke tu, yg? nmpk mcm rambutan je tp tkkan ijau lg dh petik? nmpak pelik je buah tu...

ybs said...

Faris,

haah la, untung jugak aku sempat lihat buah tu kan, kalau tak mungkin mati celik ler aku...

kau kan dah nampak buah hati aku masa aku bawak kat upsi dulu, ke kau nak tengok yg satu lagi pulak? Menggatal kau yer.....!!!!

ybs said...

teja,

bukan buah pulasan la yg.... nampak ballpen di sebelahnye? itu ler sbg bandingan dr segi saiznye...

mantan said...

Orang dulu2 panggil "Durian Pakin"

cikguyusof said...

mantan,

betul ler tu.... dan saya tak pernah dengar pun nama tu....

Pagi td saya jumpa emak dan tunjukkan buah tu, dia kata, "dulu 'atuk wak' (datuk saya yg telah meninggal sebelum saya lahir) selalu jual, org panggil 'durian daun'"

AnakPerantau said...

Allah sop, buah tu mainan aku sjk kecik dulu. tpt aku panggil durian hijau n cina panggil durian hantu sebab nak bukak sgt susah tp isinya sgt sedap cuma isinya nipis. dusun durian aku ada beb btg. nak jual tak laku jadi aku mkn. lain kali tya aku. aku ingat buah apa. kau ni suka buat gempaq. yg teja lg teruk, buah pulasan dinamakannya. hai takkan tak pernah tgk n mkn pulasan. kalau buah cempunik, baru real. aku rasa hg tak pernah tgk n mkan.

nik awin said...

1st time tengok ni

ybs said...

pirzan, lain kali waktu musim durian kalau durian hantu tu banyak kau beritahu ler aku, nt aku boleh dtg amik...

buah cempunik tu pulak bgm rupanye, tunjukkan ler... kat pahang kan masih banyak hutan, jadi mcm2 buah ler ada!

cikguyusof said...

nik awin,

kalau nak tengok dan merasa buah tu boleh ler kontek si pirzan di Temerloh tu, nik awin tinggal di Muadzam kan?

Teja said...

hehe... ye la dh aku tgk mcm same je rambut buah tu, aku main tembak je kot kena... penah gak mkn pulasan tp dh siap kopek kulit.... tu yg tk berape kenal... ngeee!