Sunday, March 21, 2010

berkelah

ramai yg tak pandai nak sedut siput ni.....


'kijing' ni pulak tak sempat dimakan dgn nasi, diratah jer....

smlm, aku, isteri dan 3 org anak pompuan aku pegi ke pantai seri menanti. lbh setahun dah kami tak ke sana. sejak dari lepas subuh dah bersiap2 dan wife telah sediakan nasi ayam.....best!

biasenye jika kami ke situ kami akan cari 'kijing' tp kali ini tak banyak yg kami perolehi. lumpur separuh keras yg dulu banyak terdapat di tepi pantai telah tinggal sedikit jer maka 'kijing' pun hanya tinggal sedikit kerana kehilangan tempat membiaknye. kalau dulu boleh dpt sehingga 5 kilo tp smlm tak sampai sekilo pun! sempat jugak kami mencari siput sedut dan dapat ler dlm sekilo.... bole ler buat lauk! hehehe....

18 comments :

Teja said...

lhaaa.... nape tk ajak? huhu...

sedap 'kijang' tu nmpk mcm remis je, goreng bercili, klu bopren lalu sebelah pun tk perasan.. hehe

Faris said...

Cop,
Kau berkelah dengan no 1 aje ke??? Bila pulak berkelah dengan no 2 dan 3??????
Siput sedut tu memang orang sekarang atau maksud aku budak2 sekarang memang tak pandai makan.

zaijb said...

wahhh best nyeee... lagi2 dah lama tak makan siput sedut tue... isshh nak kena cari nie... nyummm..nyumm..

Teja said...

tk suka siput sedut... rasa lumpur. pastu ade perisai leper dia tu, eeee, tk suka... tk suka...

zaijb said...

ishhh sedap leee... macam mana boleh rasa lumpur... mesti tak cuci bersih2 hahaha.... yg pasti memang best...

mpmn said...

bila pulak seri menanti ada pantai? siput sedut tu kalau dimasak lomak cili api, mmg terangkatlah.

zorro said...

bila tengok siput sedut tu....aku teringat member kita yg seorg semasa belajar dulu... memang dia tu kaki sedut, pantang tengok apa yg baru ,gerenti disedutnya (dgn pendrive le) hehehehhehe.... nostalgia betul.

teja ooii..kijing la bukan kijang.kalu kijang lagi sedap tau, dia kena disembelih,kijing tak perlu disembelih. kah kah keeeee.

ybs said...

teja,
nak ajak jugak tp.....

'kijing' la bkn 'kijang'.....tp ade jugak yg kata remis, tak pasti la.... yg pasti rasanye mmg sedap! hehe

ybs said...

faris,
biase ler, nak memujuk kan....hehe

yg pakai gigi palsu kena berhati2, jgn sedut kuat2!!!

ybs said...

zaijb,
nak makan siput sedut meh ler dtg muoR....hehe

ybs said...

teja,
bab menyedut tu suke tak??? hehe

siput tu kena biarkan sehari ke dan beri dia makan kelapa parut, pastu baru ler masak!

ybs said...

zaijb lg,
misi kalau membasuh mmg ler bersih, hingga terbau kebersihannye.... guna dettol ke? hehe

ybs said...

mpmn,
seri menanti tu kat muoR la.... ko ingat di N9 jer yg ade, hehe....

baik2 ketika menyedut jgn sampai terangkat gigi palsu!!!

ybs said...

zorro,
mmg sape yg kalau suke mkn siput sedut ni dia jugak mahir dlm menyedut ape2 jer....hehehe

Teja said...

first time jumpa prkataan kijing teja terasa pelik smpai trsalah eja... hehe

first time jugak teja tk reti masak siput sedut masa zaman baru kawin tk buang belakang dia... huhuhu.

so, tk leh nk sedut la... ngeeee.

nape jd camtu?? sbb teja tk suka siput sedut, tk penah kenal sblm ni... dh tk suka dia merayap. eeeeeeeeeee.....

ybs said...

teja,
kalau takleh sedut, cungkil jer la....hehe

bab merayap tu yg best, abis dinding rumah dipanjatnya!

zorro said...

dah sah dah,org yg suka mkn siput nii, mmg suka menyedut dan merayap.tak gitu ybs?

betulkan teja....kan , kan...

apa la teja ni, zaaaap saja blkg siput tu, baru leh sedut.ganas nya kalu main korek2 mcm ybs tu...

heeee.

Teja said...

tk kose teja nk cungkil mende tu... kat mlk sllnye siput masak lemah ngan pisang muda... teja ambik pisang je.