Wednesday, January 20, 2010

beri sebab!

ini adalah sambungan cerita cikgu aku yg diarahkan bertukar dan setelah puas merayu2 akhirnya berjaya. pertukarannya dibatalkan tp hanya dimaklumkan oleh penyelia di ppd secara lisan jer (hitam puithnya menyusul kemudian) dan mungkin belum diberitahu pd sekolah yg menerima pertukaran tsb. dua hari lepas aku terima surat drp gb sekolah berkenaan (guna kepala surat sekolah) yg ditujukan kpd guru tsb, melalui dan salinan kpd aku meminta diberikan sebab2 di atas kegagalan utk melapor diri di sekolahnya. aku rasa lain dan mcm tak kena jer....!!!

6 comments :

mantan said...

Ybs,
Barangkali ada yang tidak lancar urusannya...

Faris said...

Cop,
Sebab itu jika tak ada hitam putih jangan terima. Sebaiknya kau suruh juga cikgu tu mendaftar di sekolah baru. Tindakan GB sekolah tersebut adalah betul kerana dia telah mempunyai perancangan dan persiapan untuk guru tersebut.
Di daerah Hulu Langat ni, PPD sekurang2nya menulis memo dengan ada cop serta tandatangan dan tidaklah secara lisan semberono aje.
Apa kata..... kau aje ambil tempat di PPD tu.... keh keh keh....

Aida Ali said...

Saya pun rasa macam tak kena je. Urusan pertukaran kan urusan PPD / JPN / KPM. Kita kat sekolah hanya komunikasi lisan aje. Rancanglah macam mana pun, karenah birokrasi banyak mengekang kita. Itu hakikat kerja kita.

Kembara Kelana said...

cuppp..sian aku dgn cikgu kau tu..sabarkan dia cupp...kalau dipahang, sekolah dengan sekolah yang lain lagi jauh berbanding muar tu...pendek kata kemudahan smua ada dari muar sampai sempadan batu pahat, aku pon macam faris, aida dan mantan..adalah tu urusan yang tak selesai..cikgu tu kena datanglah sekolah baru dia sementara dapat surat hitam putih, kita kerja kerajaan kena ikut surat...dan kita tak ada hak nak ikut kata kita, sebab kita servant..orang gaji...ikutlah kata majikan, GB baru tu betul, PPD yang kuar arahan lisan tu tak betul, kau yang terima cikgu kau tu balik pun tak betul..kau nak simpati bior kena gaya cupp...niat kau baik kaedah kau tak betul, kau kena nasihatkan dia supaya bertugas ditempat lama sehingga ada surat..dan tiponlah PPD..apa citernya ni, atau susah sangat kau kerja ketua unit pengurusan sekolah tu...kau kuarkan surat..cepat sikit kut...saja jer sopp..nulis panjang...rindu kat kau

binzain said...

pertukaran satu keperluan perkhidmatan.ikut prosedur, jgn main ikut suka..nak tukar tukar tak nak tukar batalkan.apa ni ppd ko usup...lemahhhhhh.

cikgu ko pun satu, dia kena pi daftar dulu, kemudian kalau dia nak juga mengajar di sek ko, dia buat la rayuan pertukaran.eh ada apa2 ke sehingga tak nak tukar nie?

sekarang ni ko buat surat suruh ppd jawab pula. hehehehe baru padan muka meka tu.

apa kata ko pula jadi ppd ditempat ko tu.ini arahan lisan saja dari aku.SIAPALAH AKU NI.....

ybs said...

mantan, faris, cikgu Aida, Usof dan binzain,

alhamdulillah, kes pertukaran tu dah kira selesai dah, surat pembatalan pertukaran telah diterima dan cikgu tu kekal di sekolah lama.

aku sebenarnya rasa mcm tak selesa apabila gb tsb buat surat minta sebab kenapa tak lapor diri kat sekolah dia, siap salinan kepada ppd dan jpn. aku rasa kita tak berhak utk minta tunjuk sebab pd cikgu di sekolah lain. pagi td dlm mesyuarat pengurusan kurikulum zon, aku tunjukkan surat tu kat pengerusi zon, dia kata tak sepatutnya surat itu dihantar. urusan pertukaran adalah urusan ppd, kalau nak tahu apa2 tanya ler ppd.... kalau nak tahu jugak drp sekolah aku, apa salahnya telefon ke, bertanya ler secara lisan, ini tidak, hantar surat minta tunjuk sebab, mcm nak gaduh ler pulak!

sebenarnya pd minggu lepas, dlm mesyuarat JKD, isu pertukaran telah menjadi hangat diperbincangkan krn banyak jugak sekolah yg terlibat sehingga timbalan ppd pun mcm tak tahu nak kata apa lg dah, selain drp berkata kalau tak ikut arahan adalah suatu kesalahan ler, boleh dikenakan tindakan tatatertib. Namun dlm kes pertukaran di sekolah aku ni, cikgu aku telah buat rayuan dan telah diterima, surat pertukaran asal telah diambil semula oleh penyelia ppd pd kali kedua cikgu tsb berjumpanya cuma surat pembatalan jer yg agak lambat sikit dikeluarkan. Itu jer kisahnya dan kita sesama kita gb ni (maksud aku di kalangan kami di muO) jgn ler nak berantakan pulak sesama sendiri, mesra alam ler sikit! ke masing2 nak tunjuk 'besoR'???

p/s; sof, bila nak balik muO, aku pun rindu jugak nak belasah ko, hehehe....