Saturday, June 11, 2011

pengantin bergambO

kalau dulu2 kaum cina jer yg sibuk bergambar semasa berkahwin, diheretnya ekor gaun pengantin ke sana ke mari tp kini org melayu pun dah terbiasa dah, mcm tak sah kawen kalau tak bergambar! Diusung ler kedua mempelai tu ke sana ke mari utk bergambar sehingga ke dlm semak tepi belukar pun jadi lokasi penggambaran!

magrib tadi aku berselisih dgn kereta bawak pengantin anak jiran baru balik dari bergambar dan bersangka baiklah aku bahawa mereka tetap dapat menjaga solat wp msh berbaju pengantin sejak tengah hari tadi.....

8 comments :

mpmn said...

sangka baik ko tu byinya mcm berprasangka je!

2. duit kameramen dah byr mhl. mestilah bergambar sakan. tuk tatapan di hari kemudian.

3. byinya mcm ko nak bergambar baru like sallah yaakub. aku tabik spring. jm n geko mesti melenting jeles.

Ateh Salim said...

Ini bukan mengumpat,tapi sebagai pengajaran:

Ada sekali tu, saya menghadiri majlis pernikahan anak perempuan seorang kawan. Anaknya itu biasanya memakai tudung. Tetapi pada waktu nikah itu dia telah menanggalkan tudungnya dan berpakaian baju pengantin (saya nak terangkan kurang pandai - berkain labuh, zipnya di belakang dan bajunya berlengan panjang tetapi pendek sampai paras pinggang. Tentu fesyen yang telah dipersetujui diantara dia dan Mak Andam.

Waktu pengantin berdiri, nampak okey je. Tapi bila duduk berselimpuh (betul ka istilah itu?) nampak sesuatu yang tidak kena. Pengantin duduk di hadapan. Saya (dan tetamu lain) di belakang. {Pengantin nampak tidak selesa. Sekejap-sekejap tangannya ke belakang menarik baju singkatnya ke bawah. Nampak juga. Para tetamu di belakang resah juga. Tak mahu tengok, benda betul-betul di depan mata. Ada tak ada, masing-masng buat tak tau je. Bapak pengantin yang jadi wali tak nampak itu semua, sebab dia duduk bersebelahan anaknya.
Malas nak cerita panjang lagi.....

Sebagai teladan. Pengantin tu pun tak tahu perkara tu nak terjadi. Tapi dah terjadi pun.....

Teja RB said...

elehhh... jeles le tu dolu2 tk dpt tngkp gambO dlm semak...

hehe...

ybs said...

pirzan,
1. bersangka baik tidak ler semudah ucapan atau tulisan....

2. harus bergambar tp syariat kene ler jage, gambO2 tu pon bkn nak bwk masuk kubur!

3. aku kalau mcm salleh yaakub tu bkn setakat bergambO, aku buat filem dan bagi percuma kat member2.....hehe
(bkn filem lucah tau!!!)

ybs said...

cg Ateh,
mudah2an kita diberi kekuatan utk menjaga amalan agama di kalangan keluarga kita khasnya....

ybs said...

teja,
masuk dah dlm semak tu tp tak bergambO ler pulak sbb takde kamera canggih mcm sekarang ni....hehe

Teja RB said...

leklok dlm semak ade ulaw... tak pun tungaw

hehehe...

ybs said...

best la tungaw, sedap garu....

hehe