Wednesday, June 01, 2011

jambu susu

Pagi tadi, makcik pekerja kebersihan sekolah beri aku dua biji jambu susu, lama dah tak memakannya. Seingat aku, masa zaman bebudak dulu, buah jambu ni tak kira waktu aku boleh makan, pagi ke, petang ke, mlm2 pun sanggup..... tapi sekarang bukan kata sebiji, sejuring pun susah nak habiskan, dengan masamnya dengan kelatnya! Terfikir ler pulak, mcm mana zaman kecik2 dulu boleh makan tapi sekarang tidak? Agaknya waktu itu, mmg betol2 tolak batu dan kayu jer.....!

24 comments :

n@m@n said...

cicah kicap + garam + gula best ni..kecur dh air liur..hehe

ybs said...

jom2 kita makan jambu susu pepagi ni....hehe

Faris said...

Makcik tu beri jambu susu dia?????? He he he .....

ybs said...

faris,
jambu susu dia ler, takkan ler dia nak amik org lain punye dan beri pd aku, mencuri namanye tu....

hehe

mpmn said...

masa aku kecik2 dulu aku panggil jambu tetek. minta maaf ya bkn aku mencarut. tp mmg begitulah aku dan kwn2 panggil.

ybs said...

pirzan,
tak penah pulak org2 tempat aku panggil mcm tu....

hehe

Teja RB said...

teja panggil dia jambu botol atau jambu kemang, sopan sikit kannnnss

jm said...

cop memang suke jambu susu dia...

ybs said...

teja,
jambu botol biase jugak dengOr tp jambu kemang tak penah la....

ybs said...

jon,
makne nyer ko pon suke jugak kan kan....

hehe

zaijb said...

jambu nie pernah tgk tapi tak pernah lak makan....

ybs said...

zaijb,
cube ler mkn, kalau tak berkerut muke menahan masam nasib ler.....

hehe

Teja RB said...

ambik yg masak tak la kelat sgt, cicah kicap..

ybs said...

teja,
cicah kicap campur gula....

zaijb said...

pastu letak cikit cili padi fuhhh terangkat...hehee...

ybs said...

zaijb,
takleh letak cili la, nt asyik nak tersedak jer....

Teja RB said...

ybs anto la sikit, lama gaks ni tk mkn jambu tu... dulu2 mkn kat umah nenek pokok pun dh tebang, huhu

ybs said...

teja,
nt sy poskan bijinye, tanam ler kat umah, nt dpt banyak....kalau berbuah ler

hehe

siti aai shah said...

Dekat mana nak dapat jambu nie?? Bila musim dia?? Kalau minta tolong postkn boleh x??

ybs said...

siti aai shah,
kat pasar tani kekadang bole jumpe....

kalau ade buah tu bole jugak diposkan....

Siti Aai Shah said...

Bila musim jambu nie? Smpai skrng cari xjumpa..skrng nie dh musim dia ke belum?

ybs said...

jambu air mmg dah musim sekarang ni tp jambu susu tu tak pasti ler, nt sy tanya kat makcik cleaner tu ye.....

Cheida_Mymee said...

sy google imej pasai jambu susu keluar web awk..
sy mintk copy imaje yaa gmba jambu
:) thx

cUe aiN said...

mane nk dapat ye jambu susu ni...member sy mengidam anak sulong la..tlg cari nt gtau sy....