Wednesday, August 13, 2008

nak jadi ikan

alangkah beruntungnya menjadi ikan yang riang berenang dan akan tamat riwayat hidupnya tanpa perlu menghadapi perkiraan di alam akhirat....

6 comments :

jbm said...

mengucap cop. pe hal ni sampai dh nk jd ikan plak. kalau hang jd ikan bini2 hang tu sapa nk jg. nk trade in balik kt mentua hang.
syukur lah hang dijadikan manusia.manusia kn makhluk terbaik. gunelah umur yg de utk kebaikan. jgn mare...gurau je. aku nmpak jggut hang dh bergerak2. mrh ke... tisu tu jimat2...

azlanlin said...

Salam kenal yang bakal berpanjangan. Agak lebih menarik jika blog ini miliki chatbox...ermmmcuba-cubalah xplore yer Cikgu Cop..

cikgu yusof said...

jbm, bab jaga anak bini ni sebenarnya bukannya kita yg jaga dan beri makan, pada hakikatnya Allah swt yg beri makan dan jaga pelihara mereka, kita ni hanya sebagai asbab jer, Allah berkuasa utk pilih sesiapa saja utk menjaga mereka...

aku bukan tidak bersyukur dijadikan sebagai manusia, namun sebagai muhassabah dan islah diri, kita lihat ler makhluk2 lain ciptaan Allah swt. Sayidatina Aisyah Rha. sendiri mengatakan, alangkah baiknya kalau dia dijadikan sebagai rumput yg melata yg akan tamat riwayatnya apabila dimakan oleh binatang ternakan dan tidak akan dihisab di akhirat nanti...

aku menyeru pd kau wahai jbm, kau biarkanlah janggut kau tu tumbuh panjang kerana ia adalah sunnah Nabi saw, nabi pernah bersabda yg maksudnya, barangsiapa mencintai sunnahku maka dia mencintaiku.... susah sangat ke kau nak bela janggut tu???

tisu tu aku dah guna sekali tapi tak ikut aturan sangat so kesannya tak ler seberapa, nanti aku guna ikut aturan betul2...

cikgu yusof said...

azlanlin,

jutaan terima kasih di atas kesudian menjengah ke blog saya dan sudi pula memberi komen. Pandangan azlanlin (cikgu kan?) tentang chatbox tu akan diambilkira tapi buat masa ni memang belum berhajat untuk mewujudkannya. Pandangan dan komen cikgu sangat dihargai, lebih2 lagi saya pun 'budak baru belajar' dlm bidang ICT dan dunia blog ini.

Salam perkenalan yg dihulurkan itu saya sambut dengan setinggi2 penghargaan dan penghormatan, moga ianya memberi manfaat yg sebanyak2nya kepada kita.

jumpa lagi, wassalam

soprompin said...

kalau dengan orang perempuan bukan main lemah lembut bahasa yang dipakai...tulah kau sop, itulah kau, diskriminasi dalam berkawan
tak perlah.

cikgu yusof said...

soprompin,
sudah lebih seminggu kita berjauhan dan rindu kian menjelma namun usahlah dicemari dgn pernyataan kau yg berbaur prejudis. Aku melayan semua sama tanpa mengira jantina dan kau adalah tetap menjadi sahabat istimewa aku dunia akhirat...