Tuesday, December 15, 2009

terkilan

GPI aku ditukarkan ke sekolah lain tanpa berbincang malah langsung tidak dimaklumkan kpd pihak sekolah terlebih dulu, tiba2 terima surat pertukaran tersebut pagi tadi....

???????????????

17 comments :

nik awin said...

sekolah kami seorang ustazah kena pindah..diganti dengan seorang ustaz dari sekolah sebelah..walhal dia x mintak pun..

GB pun x tau...tau-tau..PPD fax surat.terkujat semua

Teja said...

begitu la sll bila dh ada kuasa... suke2 je nk tukarkn org... kesian guru tu, lain la klu mmg mntk tuka...

Faris said...

YBS dan yang sewaktu dengannya,
Dalam apa jua keadaan kita mesti berpandangan positif. Perlu diingatkan bahawa arahan KPM dan JPN ketika ini adalah redeployment. Pastinya pertukaran itu telah mengambil kira semua aspek dan janganlah kita berprasangka. Sebagai guru sudah menjadi tanggungjawab kita untuk menurut perintah dan bukannya nak sentiasa berada di dalam comfort zone iaitu bila ditukar mulalah melenting dan marah2 tak tentu pasal. Sebagai pemimpin sekolah pun kita kena terima kerana mungkin yang datang mengganti guru itu adalah lebih baik dari yang sebelumnya atau sebaliknya.
Cop, janganlah ko terkilan sangat. Sayangkan isteri ditinggal2kan, sayangkan anak ditangan2kan, sayangkan guru ditukar2kanlah.

Aida Ali said...

Nampak gayanya ada pihak telah menyalahgunakan kemudahan redeployment ni. Masa kita diberi taklimat hari tu, mereka kata kalau guru tu tak nak dicadangkan untuk bertukar sampai menangis-nangis, jangan calonkan. Sekarang, apa sudah jadi??? Kita boleh aje berpandangan positif, tapi kita harap janganlah sampai ada yang teraniaya, betul tak ybs?

Kembara Kelana said...

tukar tukar ni perkara biasa dalam pengurusan...terima ajer lah sop keadaannya...adalah hikmahnya tu...GB rasa dia besar ada lagi besar dari GB, PPD rasa dia besar ada lagi besar dari PPD begitulah seterusnya...mana yang ada tu lah dia ...ko terkilan ke tak terkilan ke...tu semua nyusahkan kepala kau..teriam ajer lah sop

mpmn said...

sop kau disuruh patuh pd arahan surat bukan menafsir surat

mantan said...

ybs,

gitulah sof.

Memang GB tak perlu diberitahu sebabnya. Mereka boleh overule apa-apaa saja.

Tapi lebih baik kalau ada 'budi-bahasa' sikit, kalau tak dapat 'budi-bicara' pun.

Orang yang ada kuasa membuat keputusan, boleh buat apa-apa yang perlu. Letaklah atas alasan kepentingan pendidikan atau tanggungjawab. Tapi kadang-kadang atas alasan lain pun. Selalu dah macam tu kan.

Kalau rasa terkilan pun, rasa je lah sof.

ybs said...

awin,
pertukaran spt ini kononnya melaksanakan tindakan apa yg disebut sbg 'redeployment'.... namun tersiksa jugalah cikgu2 yg terlibat!

ybs said...

teja,
mmg ade nampak kebenaran bhw masing2 nak tunjuk kuasa dan nak mudah keje, kalau nak bincang dulu misalnya kan banyak citer dan makan masa...!!!

cian ustazah tu, sejak smlm berendam air mata....

ybs said...

faris,
aku insyaAllah faham akan segala prosedur pentadbiran tu cuma sbg manusia biasa yg ada hati dan perasaan, tak salah kan kalau aku melayan rasa....?

dlm mesyuarat pengurusan daerah minggu lepas, pengerusi mgb ada membuat kenyataan ttg redeployment ni, iaitu elok ler berunding dulu dgn GB yg lbh tahu hal ehwal anak buahnya dan kalau ditukarkan juga selepas itu tentu impaknya berbeza kan berbanding dgn terus hantar surat tukar ke sekolah tanpa makluman apa2 sebelumnya!

aku bkn maksud nak pertikaikan arahan, aku cuma nak melayan rasa, huhu....

ybs said...

cikgu Aida,
haah la nampak mcm ada salahguna kuasa ler pulak.... cian la pd mereka yg mmg sgt2 tak mahu berpindah spt ustazah sy tu, dia mmg rasa teraniaya!

ybs said...

sof,
aku msh spt manusia biasa yg punya hati dan perasaan, tersentuh jugak rasa melihat ustazah aku yg berasa sedih teramat sgt....

mmg ler pertukaran adalah perkara biasa dlm perkhidmatan tp kita kan menguruskan manusia bukannya benda2 yg tak bernyawa....kenalah urus dgn hikmah dan 'mesra alam!

aku bkn nak marah sgt ni sof, saja melayan rasa....

ko sihat sof? hehe

ybs said...

mpmn,
tahu.... tp salah ke aku menzahirkan apa yg terasa dlm hati aku?

kita jugak boleh mengambil ikhtibar drp insiden itu bahawa jgn ler sewenang2nya membuat keputusan dan mengambil tindakan wp kita ada kuasa, kita kan uruskan manusia bukan barang/benda tak bernyawa!

ybs said...

mantan,
kita mmg sedia faham yg ppd lbh besar drp guru besar cuma kita terkilan drp segi hikmahnya tindakan tsb....

kekadang kita nampak susah sgt nak mengamalkan 'budi bicara' apatah lg 'budi-bahasa'!

sy mmg dah rasa terkilan pun ni, huhu....

ita said...

Soba cop soba...
Jangan layan sangat perasaan tu nanti jadi penyakit lain lak.
Bak kata faris, anggap je ada hikmah di sebalik ape yang berlaku.
Melihat kepada ape yg u kata...mungkin yg jadi masalahnya ialah pendekatan yg digunakan oleh PPD u tak sama dgn kami di Klang ni. Kami disini telah dipanggil dan di taklimatkan dgn teliti mengenai 'redeployment' ini , prosedur dan prosesnya, kriteria pemilihan dan Gb diberi empowerment utk mencalonkan guru yg perlu dikeluarkan dgn rational tindakan itu. GB juga diminta utk menghebahkan mengenai perkara tersebut terlebih dahulu kepada warganya agar jika berlaku mereka tidak terkejut pengsan pulak. So dgn cara ini , semua bakal dan boleh terpaksa menerima tindakan itu bila ia benar2 berlaku. Rasanya cara itu dah berbudi bahasa lah tu kan. Macam i ni pun ha.... anytime je akan di tukarkan... tawakal je lah.

ybs said...

mekasih ita, ni tgh bersoba ler nih, hehehe....

adnilya said...

YBS,
Selamat Maal Hijrah.
Yang pindah pasti akan ada penggantinya, baktinya boleh dikenang. yang tinggal, pastikan sentiasa dipantau. Almaklumlah.... tengah demam direct selling ni.