Wednesday, December 09, 2009

petua untuk sihat

4 perkara menguatkan badan; makan daging, memakai haruman, kerap mandi dan berpakaian dari kapas.

4 perkara melemahkan badan; banyak berkelamin (bersetubuh), selalu cemas, banyak minum air ketika makan dan banyak makan bahan yang masam.

4 perkara menajamkan mata; duduk mengadap kiblat, bercelak sebelum tidur, memandangyang hijau dan berpakaian bersih.

4 perkara merosakkan mata; memandang najis, melihat orang dibunuh, melihat kemaluan dan membelakangi kiblat.

4 perkara menajamkan fikiran; tidak banyak berbual kosong, rajin bersugi (gosok gigi), bercakap dengan orang soleh dan bergaul dengan para ulama.


sumber; http://www.bicarakita.com/

20 comments :

Teja said...

yeay aku first... ybs, nk adiah...

ybs said...

nt aku bawakkan hadiah tu masa kita jumpa nt....hehe

Teja said...

jumpe? kat mne dn bile? hehehe... mcm tk sabar plak nk jumpe... huhu

ybs said...

sabo ler, di suatu tempat dan pd suatu ketika, kita akan berjumpa, hehehe....

Teja said...

suspen je gini... jgn jumpa d tmpt sunyi, bahye... haha

Faris said...

Aku teropong!!! Jabatan Agama Islam Muar dan Melaka dah bagi no hotline.... Awas!!!!

Petua untuk sihat???? Musykil juga???? Ko sendiri tak sihat Cop... macam mana nak ikut petua ko.

ybs said...

faris, kalau aku jd jumpa teja nt, ko jgn lupa dtg mgintai dan jgn lupa bwk cukup saksi, hehehe....

sbb aku tak sihat ler tu yg aku cari petua dan jadikan entri! ko nak petua jugak ke, aku ade banyak koleksi petua....haha

Kembara Kelana said...

amvoiiiii, laptop aku rosak tapi aku macam terpanggil jer nak nengok apa citer disebalik petua kau cupp...amvoii...nak jumpa yer...faris, jom kita ngintai

Teja said...

ok tu... dh cukup rasanye 2 org saksi yg nk dtg ngintai tu kn ybs kn... hehehe

ybs said...

sof, perut aku asyik meragam jer sejak kebelakangan ni....arini aku ngadap laptop cari petua menjaga kesihatan, huhu....

kalau nak dtg ngintai jgn lupa bwk videocam sekali ye, lbh jelas buktinye!

ybs said...

haah teja, cukup dah tu saksi 2 org, cikgu2 beso lg....hehe

jom la cepat kita berjumpa teja!

izakhairi said...

akan ku simpan petua ni di dalam diariku...supaya diriku sentiasa sihat selalu...

ybs said...

simpan ler iza, nampak gaya mmg iza seorang yg sentiasa jaga kesihatan kan....kontrol ayu, hehehe....

Teja said...

orait, petang ni boleh? tunggu kat tmpt biasa... hehehe

zaijb said...

k.za... nak ikuttttttttt.....

mpmn said...

aku guna teropong sakti doremi je.

mpmn said...

sop aku dah tahu nape kau asyik lemah2 badan. maklumlah 2 rumah. mesti byk overtime.

ybs said...

sori la teja, petang smlm kurang sihat la, set masa lain ler....hehe

ybs said...

zaijb,
tak perlu ikut, nt sy dtg jumpa zai kat pakar putri....

ade sesapa nak ikut???

ybs said...

ko silap tu pirzan, aku rasa aku makin kurang keje sejak 2 rumah nih....hehehe

ko teringin ye tapi takut!