Thursday, December 17, 2009

maal hijrah


Selamat Tahun Baru 1 Muharram 1431 Hijriyah. Semoga pada tahun baru ini kita “berhijrah” ke arah yg lebih baik lagi, insyaAllah.

Doa Akhir Tahun
Doa akhir tahun dibaca 3 kali pada akhir waktu Asar atau sebelum masuk wakti Maghrib pada akhir Zulhijjah-Khamis 17 Disember 2009. Barangsiapa yang membaca doa akhir tahun, maka syaitan anak berkata: "hampalah kami di sepanjang tahun ini"

Maksudnya:

Allah SWT berselawat ke atas penghulu kami Muhammad SAW, ahli keluarga dan sahabat-sahabat baginda dan kesejahteraan ke atas mereka.

Wahai Tuhan, apa yang telah aku lakukan dalam tahun ini daripada perkara-perkara yang Engkau tegah daripada aku melakukannya dan aku belum bertaubat daripadanya. Sedangkan Engkau tidak redha dan tidak melupakannya. Dan aku telah melakukannya di dalam keadaan di mana Engkau berupaya untuk menghukumku, tetapi Engkau mengilhamkanku dengan taubat selepas keberanianku melakukan dosa-dosa itu semuanya. Sesungguhnya aku memohon keampunanMu, maka ampunilah aku. Dan tidaklah aku melakukan yang demikian daripada apa yang Engkau redhainya dan Engkau menjanjikanku dengan pahala atas yang sedemikian itu. Maka aku memohon kepadaMu.

Wahai Tuhan! Wahai yang Maha Pemurah! Wahai Yang Maha Agung dan wahai Yang Maha Mulia agar Engkau menerima taubat itu dariku dan janganlah Engkau menghampakan harapanku kepadaMu Wahai Yang Maha Pemurah. Dan Allah berselawat ke atas penghulu kami Muhammad, ke atas ahli keluarga dan sahabat-sahabatnya dan mengurniakan kesejahteraan ke atas mereka.


Doa Awal Tahun
Doa awal tahun dibaca 3 kali selepas Maghrib - Khamis 17 Disember 2009. Barangsiapa yang membaca doa awal tahun, insya Allah dirinya akan terpelihara daripada gangguan dan godaan syaitan di sepanjang tahun tersebut.


Maksudnya:

Allah SWT berselawat ke atas penghulu kami Muhammad SAW, ahli keluarga dan sahabat-sahabat baginda dan kesejahteraan ke atas mereka.

Wahai Tuhan, Engkaulah yang kekal abadi, yang qadim. yang awal dan ke atas kelebihanMu yang besar dan kemurahanMu yang melimpah dan ini adalah tahun baru yang telah muncul di hadapan kami. Kami memohon pemeliharaan dariMu di sepanjang tahun ini dari syaitan dan pembantu-pembantunya dan tentera-tenteranya dan juga pertolongan terhadap diri yang diperintahkan melakukan kejahatan dan usaha yang mendekatkanku kepadaMu Wahai Tuhan Yang Maha Agung dan Maha Mulia.

Wahai Tuhan Yang Maha pengasih dari mereka yang mengasihi dan Allah berselawat ke atas penghulu kami Muhammad. Nabi yang ummi dan ke atas ahli keluarga dan sahabat-sahabatnya dan kesejahteraan ke atas mereka.


sumber; http://www.andiza.net/

13 comments :

Teja said...

salam maal hijrah ptg ni jgn lupa doa2 tu, bimbang trlalai dek bola je... hehe

ybs said...

tidak minat tengok bola la teja, lbh baik tengok isteri ke anak2 ke, hehe

chehassan said...

assalamualaikum, Sop. Sory lama tak menjengah ke blog demo. Selamat tahun baru semoga sentiasa dirahmati Allah. Tak berbaloi tengok bola Msia ni...

Faris said...

Cop,
Selamat Maal Hijrah. Semoga kau dapat berhijrah ke arah kebaikan. Aku tak sempat dan menang tangan dah sekarang ni kerana kesibukan.

Kembara Kelana said...

selamat tahun baru hijrah cupp..maaf zahir bathin, rajinlah kau makan ubat dan nengok anak isteri..kau tu masih enjut buai...tak macam orang lain

Aida Ali said...

Salam Maal Hijrah 1431

zaijb said...

Salam Maal Hijrah buat ybs sekelurga...

moga sepanjang tahun ini kita akan sentiasa diberkati Allah... amin.

ybs said...

chehassan, waalaikumussalam.... its ok chehassan kalau lama tak jengah, sekarang pun lg sibuk kan, bila2 lapang tu jengah ler....

tahniah dan selamat meneruskan pengajian!

ybs said...

faris,
kita ni mmg tak abis2 dgn sibuk kita! Ngalahkan menteri!!!

ybs said...

KK,
seronok ler henjut buai.... tp biasenye wife aku yg henjut sbb kalau aku yg henjut dia langsung takmo tido! hehe....

binzain said...

usup kua henjut juga, tapi kau henjut emaknya bkn anaknya.

henjut kau tu lain mcm sikit. hehehe selamat maal hijr.apa azam kau, nak tambah satu lagi ke ?

ybs said...

wah lain mcm ayat ko binzain, lama dah tak pekena ke, hehehe....

lin said...

AV,無碼,a片免費看,自拍貼圖,伊莉,微風論壇,成人聊天室,成人電影,成人文學,成人貼圖區,成人網站,一葉情貼圖片區,色情漫畫,言情小說,情色論壇,臺灣情色網,色情影片,色情,成人影城,080視訊聊天室,a片,A漫,h漫,麗的色遊戲,同志色教館,AV女優,SEX,咆哮小老鼠,85cc免費影片,正妹牆,ut聊天室,豆豆聊天室,聊天室,情色小說,aio,成人,微風成人,做愛,成人貼圖,18成人,嘟嘟成人網,aio交友愛情館,情色文學,色情小說,色情網站,情色,A片下載,嘟嘟情人色網,成人影片,成人圖片,成人文章,成人小說,成人漫畫,視訊聊天室,性愛,ut聊天室,情色遊戲,情色a片,情色網