Monday, November 07, 2011

dilarang mandi


semalam, kami sekeluarga singgah solat di sebuah masjid. Terpampang di tempat wuduk dan di tandas papan tanda yang bertulis 'Dilarang mandi di sini.' Masjid tersebut terletak berhampiran dengan pantai yang menjadi tempat kunjungan orang ramai. Aku terfikir, mengapa tidak pihak masjid menyediakan tempat mandi yang khusus dan bolehlah dikenakan sedikit bayaran. Jika rm2 utk dewasa dan rm1 utk kanak2 pun aku rasa tidak menjadi masalah. Dapatlah pihak masjid berbuat amal di samping dapat menambah punca kewangan utk pengurusan masjid.....

8 comments :

Ateh Salim said...

Saya sokong cadangan tuan itu. Walaupun dilarang, saya pasti ada juga orang yang curi-curi mandi..... sebab tak ada pemantauan.

Baru-baru ini saya bersembahyang Jumaat di Masjid Negeri Sabah (di Kota Kinabalu), terdapat individu yang mengenakan bayaran 20 sen setiap pasang kasut yang disimpan. Tapi, tak pula saya tau sama ada itu aktiviti masjid atau persendirian.

ybs said...

cg Ateh,
mekasih krn bersetuju, apa kata kita kongsi berniaga bilik mandi di tepi pantai.....

hehe

Ateh Salim said...

Sekali lagi saya setuju. Dengan syarat:kaun keluarga dan saudara mara tidak dibenarkan, sebab biasanya mereka nak free je... Orang kita gitu kan?

ybs said...

cg Ateh,
betul betul betul..... tp kalau nak bersedekah afdal jugak kepada saudara mara terlbh dulu.....

hehe

mpmn said...

napenya ko tak sampaikan idea bernas tu pd jk masjid. atau letaklah nota dlm kotak duit. dia org tak terfikir tu. tak pandai ambil kesempatan.masjid mana tu? aku nak gi buat bisnes kat sana.

ybs said...

pirzan,
ko ni pantang ade peluang, nak bisnes jer....

masjid tu di Melaka la, ko kene ler tanye org sana....

hehe

tokek gekko said...

aku mmg tak setuju masjid dijadikan tempat mandi....kalu nak mandi pegi tempat lain. nanti kalu dibenarkan mandi semua org nak mandi disana.... tambah2 kalu masjid tu dekat dgn tempat perlancungan.

org johor suka mandi dimasjid ke?.hehheeeee... mandi wajib dimane yek?

ybs said...

tokek gekko,
bagus la kalau ramai yg nak mandi di masjid (di bilik mandi khusus yg disediakan oleh pihak masjid dan dikenakan sedikit bayaran)....

fahamkan betol2 ape yg aku tulis tu....!!!

hehe