Friday, December 10, 2010

terapi hidung


Kita memiliki hidung, ada lubang di sebelah kiri dan di sebelah kanan. Apakah fungsinya sama untuk menarik dan membuang nafas? Sebenarnya fungsinya tidak sama dan dapat kita rasakan bezanya, sebelah kanan mewakili matahari (mengeluarkan panas) dan sebelah kiri mewakili bulan (mengeluarkan dingin).

1. Jika sakit kepala, cubalah menutup lubang hidung sebelah kanan dan bernafaslah melalui hidung sebelah kiri dan lakukan kira-kira 5 minit, sakit kepala akan sembuh.

2. Jika anda merasa penat, tutuplah lubang hidung sebelah kiri dan bernafaslah melalui hidung sebelah kanan. Lakukan bergili-gilir. Tak lama kemudian, anda akan merasakan segar kembali. Sebab lubang hidung sebelah kanan mengeluarkan panas, sehingga paling panas, lubang hidung sebelah kiri mengeluarkan dingin.

3. Perempuan bernafas lebih dengan hidung sebelah kiri, sehingga hatinya mudah sekali dingin. Laki-laki bernafas lebih dengan hidung sebelah kanan, sehingga mudah sekali marah.

4. Apakah anda pernah memperhatikan pada saat bangun, lubang hidung sebelah mana yang bernafas lebih cepat? Sebelah kiri atau kanan? Jika lubang hidung sebelah kiri bernafas lebih cepat, anda akan merasa sangat lelah. Tutuplah lubang hidung sebelah kiri dan gunakan lubang hidung sebelah kanan untuk bernafas, anda akan merasa segar kembali dengan cepat.

Cara tersebut boleh diajarkan kepada anak-anak, tetapi efeknya akan lebih sesuai kepada orang dewasa. Dicatat oleh DRS. KHALIL IDHAM LIM

http://hafizdanish88.blogspot.com/2010_11_01_archive.html



7 comments :

tokek gekko said...

kalu time selsema salah satu lubang gerenti tersumbat.nak buat mcm mana ye?

kalau tutup kedua2 lubang hidung dan bernafas melalui mulut apa jadi?

heeee tu tak pa juga kalu kedua2 lubang hidung tu tersumbat dgn taik hidung lagi parah. hahahaaaaaaaahheee..

ybs said...

tokek gekko,
kalau ko kene selsema dan hidung tersebut, ko gune ler lubang telinge utk bernafas, ko tak penah cube ke, cube ler.....

hehe

jm said...

terima kasih pakar hidung..dr yusof,
info yg bagus tu.
tokek gekko...tutup semua lubang..senang je

ybs said...

jon,
ko kalau nak bagi hidung ko jd mancung dtg ler jumpe aku....FOC!

hehe

teja said...

selsema ni, idung trsumbat... huhuhu

jm said...

sejak bila mula bisnes mancungkan hidung ni cop..

armouris said...

info tentang hidung tersumbat di SIHAT SELALU - Hidung Tersumbat