Sehingga hari ini, ramai yang tidak tahu siapakah yang mula
membuat nasi dagang. Sebut sahaja nasi dagang, hanya ramai yang tahu ianya
berasal dari Negeri Terengganu, sebuah negeri yang berada di pantai timur
Semenanjung Tanah Melayu.
Mengikut seorang tua yang saya temui, nasi dagang pada
mulanya tidak dibuat oleh orang tempatan negeri Terengganu tetapi ianya dibuat
oleh orang Bugis yang datang berdagang. Nasi dagang mulanya dibuat secara tidak
sengaja oleh orang Bugis yang berada di Terengganu. Ianya dikatakan terjadi semasa persediaan untuk menyambut
hari raya aidil fitri. Telah menjadi kebiasaan rakyat akan memberi persembahan
kepada istana.
Menurut cerita, orang-orang Bugis bercadang untuk
menyediakan juadah istimewa bagi dipersembahkan kepada baginda Sultan yang
memerintah Terengganu pada masa itu. Bagi tujuan ini, orang-orang Bugis telah sepakat di kalangan
mereka untuk membuat makanan Bugis secara bergotong-royong. Untuk memberikan persembahan makanan yang baru kepada Sultan
dan tentulah makanan perlu disediakan di saat-saat paling akhir untuk
mengelakkan makanan yang dibuat itu daripada cepat rosak.
Manakala, juadah yang akan dibuat itu pula dikatakan perlu
mengambil masa sehari untuk disiapkan. Orang-orang Bugis telah membuat
keputusan untuk menyiapkan juadah istimewa itu sehari sebelum hari raya. Dua hari sebelum hari raya sebagaimana dijangka, orang-orang
Bugis telah menyediakan bahan-bahan untuk membuat juadah istimewa itu.
Beras, kelapa dan sebagainya termasuk
daun pisang yang agak banyak. Orang-orang Bugis dikatakan telah bercadang untuk membuat
sejenis ketupat dalam daun pisang iaitu burasak dan dimakan bersama gulai ikan
aya.
Tetapi kuasa Allah siapa yang tahu, petang itu anak bulan
telah kelihatan dan hari raya jatuh pada hari esok. Suatu perbincangan
tergempar telah berlaku di kalangan mereka dan mengikut ceritanya mereka tetap
akan meneruskan usaha untuk menyiapkan burasak pada malam itu juga. Kalau tidak
banyak sedikit pun mesti disiapkan untuk dipersembahkan kepada Sultan paling
lewat sebelum solat Aidil Fitri.
Bagi memastikan burasak yang disediakan dapat dimasak dengan
cepat apabila direbus, maka ada yang mencadangkan agar nasi itu dikukus
terlebih dahulu sebelum dicampurkan santan yang dimasak. Selepas maghrib, maka orang-orang Bugis telah tergesa-gesa
untuk mengukus nasi untuk dijadikan burasak itu. Cerita orang-orang Bugis sedang menyiapkan juadah istimewa
telah sampai ke pengetahuan Sultan di istana. Sultan amat teringin untuk
melihat kerja orang Bugis itu dan mengajak beberapa orang pembesar pergi
melawat orang-orang Bugis yang sedang memasak makanan tersebut.
Burasak yang disediakan itu akan dihidang bersama dengan
gulai ikan aya (ikan tongkol) memandangkan pada masa itu bukan musim ikan
parang. Ikan itu perlu dimasak agak lama sehingga tulang-tulangnya menjadi
lembut.
Manakala orang-orang Bugis pula, tidak menyedari bahawa
Sultan akan datang untuk melihat mereka menyediakan juadah istimewa itu.
Tambahan pula penempatan orang-orang Bugis tidak jauh dari istana. Malam itu, ketika orang-orang Bugis sedang sibuk mengukus nasi
dan dalam keadaan yang agak kelam kabut, sukatan santan yang dicampur ke dalam
beras telah terlebih daripada biasa.
Tiba-tiba Sultan muncul bersama beberapa orang pembesar
negeri. Ketika itu nasi telah diletakkan ke dalam bekas dan dicampur santan dan
digaul dalam keadaan berwap(berasap) hanya menunggu untuk sejuk sedikit sebelum
dibungkus. Seorang pembesar istana bertanya kepada orang Bugis itu,
makanan apa yang sedang dibuat itu.
Maka; dijawab " Buat burasak". Pertanyaan itu terhenti di situ
kerana pembesar itu menyangka orang Bugis itu berkata nasi itu masih
"berasap". Tambahan pula
loghat dan percakapan orang-orang Bugis dan tempatan agak banyak bezanya. Bau harum santan dan daun pisang serta dari wap nasi yang
dikukus itu telah membuatkan selera Sultan terbuka.
Tiba-tiba Sultan bertitah, beta ingin merasa sedikit. Maka,
nasi bercampur santan itu telah dipersembahkan kepada Sultan, lalu disantap
sedikit oleh Sultan. Keadaan menjadi sunyi seketika, semua mata yang ada
memerhati ke arah Sultan. Sultan tersenyum dan bertitah; “Beta mahu, nasi orang dagang
ini dipersembahkan kepada Beta untuk santapan pagi esok”. Di sinilah bermulanya
perkataan Nasi Dagang.
Orang-orang Bugis sampai tidak terkata dan terus mengangguk
serta tidak pula mencelah. Rancangan orang-orang Bugis untuk menyediakan
burasak untuk dipersembahkan kepada Sultan tidak kesampaian tetapi tinggal
menjadi rahsia. Sultan dikatakan amat mengemari makan nasi yang dibuat oleh
orang-orang Bugis itu.
Rahsia burasak belum siap itu tersimpan kukuh sepakat di
kalangan orang-orang Bugis bagi mengelakkan kemurkaan Sultan, dibimbangi
sekiranya Sultan tahu yang baginda telah santap hidangan yang belum lagi
disiapkan sepenuhnya. Bagi memastikan perkara itu tidak terbongkar serta yang
paling penting menjaga nama baik Sultan, orang-orang Bugis telah membuat
keputusan untuk tidak membuat burasak lagi. Akibat kejadian yang tidak disangka itu, orang-orang Bugis
yang berhasrat untuk makan burasak agak kempunan tetapi bagi mereka yang
teringin untuk makan burasak, telah membuat pilihan dengan makan ketupat atau
nasi himpit bersama gulai ikan aya yang telah dimasak itu.
Kesedapan nasi buatan orang dagang itu telah tersebar begitu
cepat, ramai yang ingin merasainya dan akhirnya nasi dagang telah menjadi
makanan tradisional orang-orang Terengganu terutama ketika menjelang sambutan
hari raya dengan penambahbaikan rasa mengikut peredaran masa. Bagi mengelakkan percakapan yang mengandungi perkataan
burasak heboh, ianya telah dialihkan kepada perkataan ‘berasap’, dengan
digabungkan ‘pengayuh’(disebut; ‘pe-nga-nyuh’ iaitu pendayung bagi merujuk
pekerjaan orang Bugis iaitu nelayan;
`pe-nga-nyuh basah dapur berasap’.
Yang membawa maksud ‘Bila bekerja barulah mendapat hasilnya’.
Sehingga hari ini, rahsia resepi burasak itu tersembunyi
dalam nasi dagang dan tidak banyak diketahui orang. Bagi orang-orang Terengganu
yang berketurunan Bugis, mereka masih lagi boleh dikenal apabila makan nasi
himpit bersama gulai ikan aya.
sumber
sumber
2 comments :
Kajang Pak Malau kajang berlipat
Kajang hamba mengkuang layu
Dagang Pak Malau dagang bertempat
Dagang hamba musafir lalu.
eh, ade kaitan dgn nasi dagang ke.....hehehe
ade le kaitan tu kerana terdapat perkataan 'dagang' dalam pantun tu....
jom makan nasi dagang!!!
Post a Comment