BEBERAPA ISU HUKUM SEMASA BERPUASA (1)
Prof Madya Dato’ Dr Mohd Asri Zainul Abidin
Menjelang Ramadan banyak hukum hakam yang sering dibangkit
berkaitan puasa. Di sini saya senaraikan sebahagian dari jawapan saya terhadap
beberapa isu hukum berkaitan puasa. Pandangan-pandangan yang dipilih adalah
yang saya yakini lebih mendekati maksud nas dan sifat Islam yang rahmat.
Bila Habis Waktu Sahur?
“Kami bersahur bersama Rasulullah, kemudian terus pergi
untuk bersolat (Subuh)”. Anas bin Malik bertanya beliau: “Berapa lama antara
sahur azan dan sahur tersebut?”. Jawab Zaid: “Kadar 50 ayat (al-Quran)”.
(Riwayat al-Bukhari dan Muslim).
Waktu sahur pula berterusan sehingga masuk waktu Subuh.
Selagi tidak masuk waktu Subuh seseorang masih boleh bersahur. Masuknya Subuh
adalah waktu imsak (bermula puasa) yang sebenar, bukan beberapa minit sebelum
itu. Ini dijelaskan oleh Nabi s.a.w dalam hadis baginda. Kata isteri baginda
‘Aishah r.aha:
“Sesungguh Bilal azan pada waktu malam (azan pertama
Subuh, sebelum masuk waktu). Maka Rasulullah s.a.w pun bersabda: “Makan dan
minumlah sehingga Ibn Ummi Maktum azan, kerana beliau tidak akan azan melainkan
setelah masuk waktu fajar (subuh)” (Riwayat al-Bukhari dan Muslim).
Dalam hadis Muslim pula, baginda bersabda:
“Jangan kamu tersilap disebabkan azan Bilal, ataupun
warna putih sehinggalah kelihatan waktu fajar (sebenar)”.
Hal ini selaras dengan kenyataan al-Quran: (maksudnya):
“Makan dan minumlah kamu sehingga ternyata benang putih
dari benang hitam dari waktu fajar, kemudian sempurnakanlah puasa sehingga
waktu malam” (Surah al-Baqarah: 187).
Bolehkah Mandi Kerana Letih Puasa?
Antaranya, anggapan bahawa mandi ataupun basuh kepala
apabila terlalu keletihan mengurangkan pahala puasa. Ada pula yang bertegas semasa puasa mandi
selepas asar makruh. Ini tidak disokong oleh riwayat yang menunjukkan Nabi
s.a.w mencurahkan air ke atas kepala baginda ketika berpuasa kerana terlalu
panas ataupun dahaga.
Dalam hadis sahih yang diriwayatkan oleh Imam Malik di dalam
al-Mawata’, Ahmad dan Abu Daud di dalam sunannya, Abu Bakar bin Abd al-Rahman
meriwayatkan:
“Telah berkata sahabat yang menceritakan kepadaku: “Aku
melihat Rasulullah s.a.w. di al-`Arj (nama tempat) mencurahkan air ke atas
kepala baginda ketika baginda berpuasa disebabkan dahaga atau panas.”
Korek Telinga Batal Puasa?
Antara anggapan lain ialah menyatakan semasa puasa tidak
boleh memasukkan apa-apa benda ke dalam mata, telinga dan mulut, sekalipun
bukan makanan dan minuman. Ini menyebabkan mereka yang gatal telinga ataupun
hidung menderita sepanjang hari berpuasa. Ia berlawanan dengan sifat Islam yang
mudah. Ada yang
melarang bercelak kerana bimbang masuk ke dalam rongga. Pegangan ini asalkan
berasas riwayat kenyataan Ibn ‘Abbas:“Membatalkan puasa itu apa yang masuk,
bukan apa yang keluar” (riwayat Ibn Abi Syaibah, sahih).Namun, itu
merupakan ulasan Ibnu ‘Abbas kepada mereka yang berbekam bagi menunjukkan ia
tidak membatalkan puasa.
‘Apa yang masuk’ bermaksud makanan ataupun
minuman ataupun yang mempunyai fungsi yang sama seperti makanan dan minuman
yang masuk ke dalam jasad. Jika sekadar alatan tentu maka ia tidak termasuk
dalam maksud ini. Jika tidak mereka yang memasukkan berus gigi ataupun kayu sugi
ke dalam mulut, ataupun berkumur semasa puasa tentu dianggap batal.
Syeikhul Islam Ibn Taimiyyah (meninggal 728H) dalam Majmu
al-Fatwa, setelah menyebut tentang khilaf ulama, beliau menjelaskan puasa
merupakan amalan setiap muslim. Jika perbuatan seperti bercelak yang memang
diamalkan secara meluas semasa zaman Nabi itu membatalkan puasa, tentu baginda
s.a.w akan menerangkannya. Juga tentu para sahabah akan bertanya mengenainya.
Namun, apabila tiada hadis sahih tentang hal itu, maka menunjukkan memakai celak
tidak membatalkan puasa. Demikian juga tentang mencium wangian, menyapu minyak
di badan dan seumpamanya.
Maka menggunakan eye drops yang sedikit dan
tidak menyebabkan ia mengalir ke kerongkong dan seterusnya adalah dibolehkan.
Demikian juga memakai minyak rambut dan minyak urut sekalipun sifat minyak itu
mudah meresap ke dalam kulit.
Sahkah Puasa orang terlewat mandi wajib?
Antara lain ialah menganggap tidak sah puasa mereka yang
belum mandi junub sedangkan waktu subuh sudah masuk. Ini berkaitan seseorang
yang bersetubuh dengan isterinya, ataupun keluar air mani tetapi belum mandi
junub sehingga masuk waktu subuh iaitu waktu berpuasa. Ertinya ketika dia mandi
wajib, waktu subuh telah masuk. Sah atau tidak puasa orang seperti ini?
Jawapannya, dalam hadis yang diriwayatkan oleh ‘Aishah dan
Ummu Salamah bahawa Nabi s.a.w pada waktu pagi (subuh) dalam keadaan berjunub
sedangkan baginda berpuasa. Baginda berpuasa dan tidak berbuka (disebabkan hal
itu)” (Riwayat al-Bukhari).
Maka, sesiapa yang terlewat mandi wajib sehingga masuk waktu
subuh masih sah puasanya pada hari berkenaan.
Muntah dan Termuntah Masa Puasa?
“Sesiapa yang termuntah tidak wajib qada (ganti puasa).
Sesiapa yang sengaja muntah, hendaklah dia qada”. (Riwayat al-Tirmizi, Abu
Daud, Ibn Jarud dan Ibn Hibban).
Maka sesiapa yang termuntah kerana tidak tahan dengan
sesuatu bau ataupun mabuk perjalanan tidak wajib qada kerana puasanya sah.
Sesiapa yang memaksa diri untuk muntah maka dia wajib menggantikan puasanya.
Hukum berus gigi masa puasa?
Islam menggalakkan bersugi (berus gigi) kerana ia
mengelakkan bau busuk mulut seseorang. Bahkan, kalaulah tidak menjadi beban
kepada umat ini sudah pasti kita diwajibkan bersugi lima kali sehari. Ini seperti sabda Nabi
s.a.w:
“Jika tidak kerana bimbangkan membebankan umatku nescaya
akan aku perintahkan mereka bersugi setiap kali waktu solat” (Riwayat
al-Bukhari dan Muslim).
Apabila kita berpuasa, bau mulut kita menjadi kuat. Ini
sesuatu yang sukar dielakkan. Allah tahu hakikat tersebut. Allah Maha Tahu
bahawa bau tersebut terhasil kerana kita tidak makan dan minum sepanjang hari
keranaNYA. Justeru itu, Nabi s.a.w bersabda:
“Bau busuk mulut orang yang berpuasa itu lebih harum di
sisi Allah daripada haruman kasturi” (Riwayat al-Bukhari dan Muslim).
Namun ini tidaklah bererti orang yang berpuasa itu disuruh
untuk membiarkan orang lain mencium bau busuk mulutnya. Itu akan menyakiti
orang lain. Apatahlagi di zaman kini yang mana kita bekerja di tempat awam,
ataupun membabit ramai orang di sekeliling. Tambahan lagi, jika terdapat mereka
yang bukan muslim, tentu akan menimbulkan rasa yang tidak selesa terhadap
muslim yang berpuasa pada bulan Ramadan ataupun boleh menghilang gambaran
keindahan Islam.
Maka pendapat yang menyuruh kita membiarkan bau busuk mulut
semasa berpuasa tidak begitu kukuh dari segi sifat semulajadi ataupun neutrality agama
ini. Dengan menghormati perbezaan pendapat, namun realiti kehidupan yang mesra
menolak pandangan tersebut. Ini ditambah dengan hadis-hadis yang seakan
menggalakkan untuk seseorang yang berpuasa mengekalkan bau mulutnya itu adalah
lemah dari segi riwayat. Tidak kukuh untuk disandarkan kepada Nabi s.a.w.
seperti yang dinyatakan oleh al-Imam Al-Mubarakfuri dalam Tuhfat
al-Ahwazi. Maka tidak boleh menjadi hujah. Apatahlagi bertentang dengan
sifat Islam itu sendiri. Hadis-hadis yang menggalakkan kebersihan dan juga
bersugi adalah umum merangkumi setiap waktu termasuk bulan Ramadan.
Antara hadis yang tersangat daif yang digunakan dalam bab
ini ialah dikatakan Nabi s.a.w bersabda:
“Jika kamu berpuasa maka bersugilah pada waktu pagi dan
jangan bersugi pada waktu petang”. Ia diriwayatkan oleh al-Bazzar, at-Tabarani
dan lain-lain. Namun ia terlalu daif yang tidak boleh dijadikan hujah. Di
samping di sana
ada hadis daif lain namun lebih kuat ataupun kurang daif daripadanya iaitu
diriwayatkan ‘Amir bin Rabi’ah berkata: “Aku melihat Rasulullah bersugi
sedangkan beliau berpuasa” (Riwayat Ahmad, at-Tirmizi, Abu Daud dll).
Apapun galakan bersugi bagi setiap waktu solat yang
diriwayatkan dalam hadis yang sahih adalah asas dalam amalan muslim. Ertinya,
bersugi sentiasa digalakkan tanpa mengira samada puasa ataupun tidak. Nabi
s.a.w dalam hadis sahih yang lain menyatakan tujuan bersugi dengan menyebut:
“Bersugi itu membersihkan mulut dan menjadikan Tuhan
redha” (Riwayat Ahmad, an-Nasai, Ibn Hibban dll).
Justeru itu, jadikanlah puasa itu menzahirkan keindahan
pekerti dalam perkataan dan perbuatan yang mengeratkan hubungan baik sesama
masyarakat. Oleh itu, jangan jadikan bau mulut kita menimbulkan keresahan orang
lain terhadap mereka yang berpuasa. Berpuasa dan bersugilah!
Sumber
No comments :
Post a Comment