Tuesday, December 23, 2014

Berinai, Di manakah Silapnya

Kini di mana-mana pun majlis perkahwinan, acara berinai menjadi kewajiban bagi pengantin lelaki dan perempuan untuk berinai. Sepertimana yang kita maklum, majlis berinai ini mempunyai tiga jenis:

1- Berinai curi
Ianya biasa diadakan pada waktu petang tiga hari sebelum hari perkahwinan. Kebiasaannya pula, kedua-dua tangan dan kaki pengantin perempuan akan diinai untuk tatapan kaum keluarga dan saudara-mara.


2- Berinai kecil
Ianya sama seperti berinai curi, tetapi diadakan pada waktu petang 2 hari sebelum majlis perkahwinan. Seperti inai curi, ianya juga untuk tatapan kaum keluarga.


3- Berinai besar
Biasanya acara ini diadakan sebelum majlis berlangsung atau selepas majlis akad nikah.Menurut adat resam melayu, ianya diadakan untuk tetamu khas jemputan pengantin.
Adapun berinai ini sering menjadi permasalahan di sisi agama apabila adat ini bercanggah dengan syariat Islam. Sering kali ianya menjadi perkara yang dikatakan tidak menjadi masalah sedangkan ianya salah disisi agama.

Inai yang menjadi kesalahan di sisi agama

Sebenarnya, hukum memakai ini ini harus menurut pandangan mazhab Syafie dan Hambali. Malah pendapat muasarah(terkini) juga mengatakan hukum memakai inai ini harus. Akan tetapi, persoalannya, apakah yang menjadikan hukum memakai inai ini haram?

1-Hukum memakai inai menjadi haram apabila ianya dipakai oleh kaum lelaki. Inai ini sebenarnya merupakan alat perhiasan kaum wanita. Hadith Rasulullah S.A.W berbunyi:

“Allah melaknat orang yg menyerupai wanita dari kalangan kaum lelaki, dan juga perempuan-perempuan yg menyerupai lelaki dari kalangan wanita.” (Diriwayatkan oleh Imam Ahmad dan Tirmizi)

Seperti yang kita tahu, di majlis perkahwinan, pengantin lelaki akan berinai di tapak tangan dan hukum memakai inai di tapak tangan bagi lelaki sebenarnya haram kerana inai merupakan perhiasan khas bagi kaum wanita sahaja. Hadith diatas jelas menerangkan kepada kita bahawa haram kaum lelaki itu menyerupai wanita dan wanita menyerupai lelaki. Dalam hadith yang lain pula:

“Bahwasanya Nabi SAW didatangkan kepadanya seorang mukhannath (khunsa@lelaki menyerupai wanita) yang mewarnakan tangannya dengan inai. Dikatakan kepada Rasulullah S.A.W: “Wahai Rasulullah. Lelaki ini cuba menyerupai wanita.” Lalu diperintahkan lelaki itu dihantar ke naqi’ah(nama tempat) (sebagai hukuman, dihantar ke tempat yang terpencil supaya dijauhi dari orang ramai). Lalu mereka bertanya kepada rasulullah S.a.w: “Kenapa dia tidak dibunuh?” Lalu baginda S.A.W bersabda: “Aku dilarang membunuh mereka yang bersembahyang.” (Diriwayatkan oleh Abu Daud dengan sanad yg soheh)

Hadith di atas jelas menunjukkan bahawa inai bagi kaum lelaki adalah haram. Dan keterangan ini pula dikuatkan dengan fatwa yang dikeluarkan oleh Syeikh Dr. Yusuf al-Qaradhawi menyatakan;

“Bahawa hukum lelaki memakai inai di kukunya adalah di antara haram dan makruh. Ini kerana ia menyerupai perhiasaan wanita . Inai yang digunakan untuk perubatan tidaklah mengapa(tujuan kesihatan seperti inai di ibu jari kaki yang menghidap penyakit kuku rosak.”

Kenyataan Syeikh Dr. Yusuf Al-Qaradhawi menjelaskan kepada kita bahawa inai hanya dibenarkan untuk kaum lelaki apabila dalam beberapa urusan sahaja. Adapun hukum berinai yang dibenarkan untuk kaum lelaki ialah hanya pada urusan kesihatan seperti berinai untuk merawat penyakit kuku buruk, dan pada rambut dan janggut sekiranya terdapat uban. Hal ini dijelaskan oleh Syeikh Masyhur Hassan Salman yang bermaksud:

“Mewarnakan atau inai bagi lelaki dibolehkan pada keadaan yang digunakan oleh para Sahabat Nabi SAW dan Tabie’en dan juga dipakai pada janggut dan rambut sekiranya pada kedua-duanya terdapat uban, manakala pada tangan-tangan dan kaki-kaki maka tidak dibolehkan bagi lelaki untuk memakai inai melainkan hanya untuk berubat dengannya, adapun jika ia digunakan untuk tujuan perhiasan, padanya penyerupaan seperti perempuan, maka tidak dibolehkan baginya mewarnai kaki atau tangannya melainkan untuk tujuan perubatan. Adapun uban pada janggut dan rambut walaupun sedikit maka daripada sunnah Nabi SAW baginya mewarnai ubannya. Pernah dilakukan Nabi SAW, mewarnai janggut baginda dan rambut-rambut baginda yg sedikit.”

Bagi pendapat mengatakan bahawa boleh mewarnakan uban dengan inai, terdapat hadith yang mengatakan boleh untuk menggunakan inai:

“Sesungguhnya sebaik-baik bahan untuk mengubah (mewarna) uban ini adalah inai dan khatam”(Diriwayatkan oleh Imam Ahmad)‌

2-Hukum berinai bagi kaum wanita pula terbahagi kepada dua, iaitu harus dan haram. Inai ini merupakan perhiasan wanita dan harus bagi wanita itu memakainya samada di majlis perkahwinannya atau lain-lain keadaan. Sabda Rasulullah S.A.W:

Dari Ummul Mukminin A’isyah r.a. berkata: ” Seorang wanita mengisyaratkan di belakang tabir bahawa dia ingin menyampaikan surat kepada baginda S.A.W. lalu baginda melihat tangan itu seraya baginda bersabda: Aku tidak tahu samada ini tangan lelaki atau perempuan. itu menjawab: Aku adalah seorang wanita.Rasulullah S.A.W bersabda: Sekiranya kamu seorang perempuan, berbezalah dengan memakai inai dijarimu.”

Hadith di atas menunjukkan kepada kita bahawa inai adalah harus bagi kaum wanita kerana ianya adalah perhiasan dan membezakan antara lelaki dan wanita. Persoalannya, apakah yang menjadikan inai itu haram buat kaum wanita?

Hukum inai buat kaum wanita akan menjadi haram apabila inai itu diukir menjadi bentuk. Seperti yang kita maklum, ukiran inai di tangan wanita kini menjadi trend bagi setiap wanita untuk melakukannya samada ketika majlis kahwin atau pada keadaan biasa. Perkara ini menjadi khilaf dalam menentukan hukumnya samada adakah ianya dibolehkan atau tidak. Ada pendapat mengatakan bahawa hukumnya adalah haram kerana ianya menyerupai tatu. Hadith Rasulullah S.A.W ada menyebut mengenai hukum tatu:

Dari Ibnu Umar ra katanya: “Bahawasanya Rasulullah s.a.w melaknati orang yang menyambung rambut dan meminta rambutnya disambungkan.Dan (Rasulullah s.a.w) mengutuk pembuat tatu(al-Wasyimah) dan yang meminta ditatu”.(Sahih Muslim)

Hadith di atas jelas menunjukkan bahawa tatu adalah haram disis agama samada lelaki mahupun perempuan. Akan tetapi, menurut pendapat Syeikh Imam Nawawi RHM, definisi Al-Wasyimah ialah

“Al-Wasyimah ialah memasukkan(cucuk) jarum atau batu kecil atau seumpamanya pada belakang telapak tangan, pergelangannya, bibir atau mana-mana kulit wanita sehingga mengalirkan darah, kemudian pada tempat aliran darah itu diletakkan celak atau inai(النورة), maka ia menjadi warna kehijauan.”(Imam Syarf bin Yahya an-Nawawi, Syarah Sahih Muslim, Kitab al-Libas wa az-Zinah.)

Manakala pendapat Syeikh Ibnu Hajar Al-Asqalani pula, definisi Al-Wasyimah ialah:

“Al-Wasym(tatu) ialah Jarum dimasukkan(dicucuk) atau selainnya di dalam badan sehingga mengalirkan darah, kemudian diletakkan pada tempat(berdarah itu) dengan celak atau selainnya maka ia(tempat berdarah itu) bertukar kepada warna kehijauan.” (Imam Ibnu Hajar al-Asqallani, Fathul Bari Syarh Sahih al-Bukhari, Kitab al-Tib, Bab al-‘Ain Haq)

Perkara ini menunjukkan bahawa tiada nas atau dalil yang mengharamkan hukum mengukir inai di tangan. Persoalannya, mengapakah mengukir inai di tangan menjadi haram?
Rasulullah S.A.W pernah bersabda:

“Allah melaknat orang yg melukiskan sesuatu pada kulit mereka (membuat tatu)”
(Hadith Riwayat Bukhari Muslim)

Hadith di atas menunjukkan bahawa hukum melukis sesuatu di kulit adalah haram. Dan di tangan juga merupakan kulit dan haram mengukir inai di tangan kerana ianya meyerupai tatu meskipun ianya tidak dilakukan dengan cara mencucuk atau melukakan.

Hukum mengukir inai di tangan menjadi haram kerana ianya meyerupai kaum masyarakat Hindu. Masyarakat Hindu sering melukis inar berbentuk bunga aau tumbuh-tumbuhan ketika majlis perkahwinan mereka dan ada sesetengah mereka melakukannya ketika dalam keadaan biasa. Yang menjadikan hukum mengukir inai ini haram kerana ianya menyerupai kaum India dan haram bagi ummat Islam menyerupai sesuatu kaum. Rasulullah S.A.W bersabda:

Barangsiapa menyerupai suatu kaum, maka ia termasuk golongan mereka.” (Riwayat Abu Dawud, Ahmad dan dishahihkan Ibnu Hibban)

Meskipun Qawaid Usul Fiqh mengatakan bahawa:

“الأصل في الأشياء الإباحة حتى يدل الدليل على التحريم”

‘Asal usul hukum itu adalah harus diamalkan, selagimana tiada nas yang mengharamkannya’.

Akan tetapi, hadith Rasulullah S.A.W menyatakan bahawa Allah Taala melaknat mereka yang melukiskan sesuatu di kulit dan haram bagi kita menyerupai sesuatu kaum. Di sini jelas menunjukkan bahawa ada nas yang mengharamkan bahawa hukum mengukir inai di tangan adalah haram walaupun hukum Qawaid Fiqh mengatakan harus. 



No comments :